اخبار رسانه

مدیر مسئول و رئیس شورای تحریریه روزنامه روزان: فرهنگ ایثار را نمی‌توان با تبلیغ ترویج کرد

فرهنگ ایثار یک فرهنگ خود محور است و ارتباط مستقیم به همان عملکرد اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی یک نظام اجتماعی دارد، بنابراین فرهنگ ایثار در سیستم‌های بسته اطلاعاتی به مفهوم گردش اطلاعات امکان ظهور و فرود پیدا نمی‌کند.

خیلی از ارزش‌های اخلاقی از جمله ایثار و فداکاری لازم است اول به عنوان واژه‌هایی که به یک مقطع زمانی ویژه اختصاصی دارند خارج بشوند و به فرهنگ عمومی تبدیل بشوند مثلاً در حال حاضر وقتی از ایثار صحبت می‌کنیم ذهن ما آن را با جنگ هشت ساله ارتباط می‌دهد در حالی‌که ایثار و فداکاری یک ارزش اخلاقی است که می‌تواند به عنوان یک فرهنگ عمومی و هویت یک ملت تبدیل شود و به این فرهنگ تعلق داشته باشد.

مدیر مسئول و رئیس شورای تحریریه روزنامه روزان با اعلام این مطلب افزود: مثلاً ما در کتاب‌های درسی ابتدائی به عنوان دهقان فداکار را داشتیم و این به معنای این است که یکی از هدف گذاری‌های قبل و بعد از انقلاب ترویج فرهنگ و ایثار بوده است. اما مسئاله این جا است که این فرهنگ را نمی‌توانیم صرفاً با تبلیغ رسانه‌ای و یا در یک مقطع زمانی خاص آن را ترویج دهیم و یا به یک مقطع خاص اختصاص بدهیم که فقط به عنوان بزرگداشت یک کار تبلیغاتی انجام داد، ضمن این که نباید به گونه‌ای عمل شود که گویی این فرهنگ فقط مختص شرایطی مثل جنگ و یا بحران‌های اجتماعی ویژه است. این تلقی عمومی از بحث ایثارجود دارد و آن هم به نظر می‌رسد ناشی از کلیشه کردن واژه‌ها، گروه‌ها و سازمان‌هایی است که به طور انحصاری با آن‌ها برخورد می‌کردند و آن طور مختص خودشان انجام داده‌اند.

شمسی پورمحمدی ادامه داد: وقتی شما می‌گویید ایثار حتی به ذهن فردی مثل من که رسانه‌ای هستم و کار فرهنگی هم انجام می‌دهم چنین مفاهیمی متبادر می‌شود. نکته‌‌ای دیگر که به نظر می‌رسد واژه ایثار که یک واژه‌ فرهنگی است ارتباط مستقیم با حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد، یعنی ما نمی‌توانیم این فرهنگ را مختص حوزه فرهنگ کنیم و بگوییم هیچ ارتباطی با حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و یا سیاسی ندارد. این واژه به نوع عملکرد سازمان‌های اقتصادی و جریان آزاد مرتبط است. فرهنگ ایثار یک فرهنگ خود محور است و ارتباط مستقیم به همان عملکرد اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی یک نظام اجتماعی دارد، بنابراین فرهنگ ایثار در سیستم‌های بسته اطلاعاتی به مفهوم گردش اطلاعات امکان ظهور و فرود پیدا نمی‌کند.

 

وی تصریح کرد: اصولاً در سیستم‌های بسته‌ای که گردش اطلاعات و به طبع آن گردش سرمایه شفاف نیست، فرهنگ ایثار ترویج پیدا نمی‌کند و فرهنگ متخاصم با فرهنگ ایثار را ترویج می‌کند. آن چه در فرهنگ‌ها و سیستم‌های وسیع که در آن گردش آزاد اطلاعات وجود ندارد ترویج پیدا می‌کند قطعاً چیزی به اسم فرهنگ ایثار، فداکاری و یا چیزی که مشابه فرهنگ خود‌محور نیست.

 

پورمحمدی در مورد تاثیر برگزاری مراسمی مثل اهدای نشان و جایزه ویژه ایثار در رسانه در تشویق روزنامه‌نگاران برای کار روی ارتقاء فرهنگ ایثار‌گری در جامعه ‌گفت: این مراسم قطعاً خوب است ولی باید این واژه تعمیم داده شود و تعریف شود. این را می‌شود در حوزه‌های مختلف و با عملکرد مختلف با کار درست جاری و ساری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *