اخبار رسانه

گسترش مطبوعه خوانی در مناطق محروم و روستایی کشور

حاصل توافق جدید کمیته امداد و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد

برای ناشر، مدیرمسئول، نویسنده، خبرنگار و تمامی دست اندرکاران انتشار یک نشریه، موضوعی شیرین تر و بهتر از این نیست که محصول تولیدی شان به دست تعداد بیشتری از مخاطبان برسد و از آن بهره های لازم گرفته شود.
امروزه همه قبول داریم که توسعه فضاهای دیجیتالی با تمام مزایایی که دارد آسیب جدی و قال تأمل به اخلاقیات جامعه و فرهنگ ما وارد کرده است. البته در شرایط حال حاضر امکان مقاومت چندانی در این مورد وجود ندارد و بخصوص در شهرها و مناطقی که به امکانات رفاهی و اینترنت دسترسی فزاینده ای دارند، تقریبا کار از کار گذشته و به این زودی ها هم نمی توان فرهنگ «مطالعه» و «مطبوعه خوانی» را تبلیغ و مجددا چون روزهای اوج گذشته، گسترش داد.
اما با فعالیت در مناطق محروم شهری و روستایی که هنوز آنچنان دستخوش این تغییرات نشده اند، می توان روزنه امیدی برای گسترش مطبوعه خوانی و تشویق به مطالعه رسانه های کاغذی یافت.
خوشبختانه اخیرا خبر خوبی را از سامانه «خرید برگشتی ها» (وابسته و زیرمجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) شنیدیم که شایسته تقدیر جامعه مطبوعات از تلاش های معاون مطبوعاتی جدید وزیر ارشاد، دکتر «محمد سلطانی فر» است.
در پی این اجرایی شدن این توافق، از ابتدای بهمن ماه سال جاری مجلات و نشریاتی که در قالب «طرح خرید برگشتی ها» تحویل سامانه مربوطه می شوند، با همکاری «کمیته امداد امام خمینی(ره)» در روستاها و مناطق محروم کشور به طور رایگان توزیع خواهند شد.
اینکه مجلات برگشتی با عقد این تفاهم نامه، بتوانند سر از مناطق محروم و روستاهای دور و نزدیک درآورند، برای اهالی رسانه ها بسیار جذاب و منطقی به نظر می رسد.
همچنانکه جامعه تحت پوشش کمیته امداد که عمدتا توانایی و برخورداری مالی لازم را برای خرید و استفاده از نشریات را ندارد، بتواند از این محصولات ارزنده فرهنگی بهره برداری کند، نوازشگر روح و روان دست اندرکاران انتشار نشریات است.
لذت می بریم وقتی حس می کنیم آنچه را که روی کاغذ ارزنده و گرانبها درج می کنیم به دست کسانی می رسد که به آن نیاز دارند و از آنها بهره می برند.
خوشحالیم وقتی می شنویم، تصمیم سازان فرهنگ و مطبوعات کشور، با این روش هم از فعالان این عرصه حمایت می کنند و هم دستان ناتوان نیازمندان کمیته امداد و زحمتکشان روستایی را با لطافت کاغذ لمس می کنند.
و امیدوارم که این حرکت عظیم خارج از مرزهای شهرهای بزرگ، جدی تر و پررونق تر ادامه یابد، چرا که گسترش فرهنگ مطالعه و بخصوص مطبوعه خوانی می تواند چشم اندازی زیبا برای آینده جامعه این مرز و بوم فراهم آورد.

محمد انصاری منش – مدیرعامل موسسه مطبوعاتی «دانش فرهنگ مینو»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *