اخبار رسانه

جامعه سالم محصول گسترش فرهنگ نقادی و نقدپذیری است

محمد مهدی فرقانی روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی گفت: نقد و نقادی یک روش بررسی آگاهانه و مدبرانه است که حاصل آن سازندگی، تعامل و پیشرفت بیشتر خواهد بود.
وی، اظهار داشت: نبود فرهنگ نقدپذیری در جوامع مختلف یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی کشورهای توسعه نیافته به شمار می آید، از این رو بر این باوریم آنچه بیش از هر چیزی قادر است جامعه را در جهت سالم سازی و پیشرفت سریعتر هدایت کند گسترش فرهنگ نقادی و نقد پذیری مسئولان آن خواهد بود.
این مدرس دانشگاه به استقرار و جابجایی دولت ها، مسئولان در پست ها و جایگاه های مختلف مدیریتی در کشور هم اشاره کرد و افزود: باید مسئولان با تکیه بر هر مسندی در هر پست و مقامی، آستانه صبر و تحمل و به ویژه نقد پذیری خود را بالا برده و همواره در مقابل جامعه و افکار عمومی پاسخگو باشند.
به گفته فرقانی، مسئولان همچنین بعد از ورود به عرصه عمل باید در برابر هرگونه نقد و انتقادی البته از نوع منصفانه و بدون غرض ورزی و… میزان صبر و تحمل خود را افزایش داده تا در ادامه مسیر موفق عمل کنند.

** نقدپذیری دولت یازدهم و دوازدهم
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به سخنان اخیر دکتر روحانی رئیس جمهوری در خصوص نقد پذیربودن مسئولان کشور اشاره کرد و افزود: دولت یازدهم و دوازدهم در مقایسه با سایر دولت ها از روحیه نقدپذیری بالاتری برخوردار بوده و امیدواریم این روحیه همواره تا آخر دولت هم ادامه داشته و در دولت های بعدی نیز استمرار داشته باشد.
فرقانی نقد منصفانه و سازنده را عاملی برای رشد و بالندگی جامعه و حل مشکلات از راه های منطقی و معقول عنوان کرد و اظهار داشت: نقادان باید در کنار نقد و انتقاد، واقعیات و آنچه در عمل به وقوع پیوسته را نیز برای آفکار عمومی تبیین و معرفی کنند.
این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت خطیر و نقش بی بدیل رسانه ها در بیان اخبار و مطالب با ذکر منبع و همچنین نقادی در کنار بیان واقعیات در جامعه اشاره و تاکید کرد: وظیفه اصلی رسانه اطلاع رسانی بدون کم و کاست، نقد و بررسی مسائل، ارائه راهکارها و پیشنهادات مناسب و سازنده، نظارت و ارزیابی است.
فرقانی تاکید کرد: رسانه ها باید با توجه به رسالت خطیر خود و همچنین رعایت اخلاق حرفه ای خبرنگاری و روزنامه نگاری، از نگرش یکسویه، جانبداری و یا تخریب افراد بپرهیزند.
این پیشکسوت عرصه رسانه و ارتباطات تصریح کرد:‌ رسانه ها باید در انتشار مطالب و اخبار نگاه منصفانه به عملکرد دولت و مسئولان داشته و ضعف ها و مشکلات را در کنار نکات مثبت و آنچه به وقوع پیوسته را برای آحاد مردم و کشور بیان کنند.
رئیس دانشکده ارتباطات علامه طباطبایی در عین حال افزود: دولت و مسئولان وظایف و حیطه اختیارات و مسئولیت هایی دارند که اهالی رسانه نیز باید هرگونه نقد، پیشنهاد و انتقاد خود را با هدف کمک به رشد و تعالی، پیشرفت و آبادانی و همچنین رفع مشکلات مردم در مسیر توسعه کشور بیان کنند.
فرقانی گفت: ‌متاسفانه اکثر روزها شاهد نقض اصول اخلاق حرفه ای رسانه ای و سیل تهمت‌ها، انگ زنی ها، و دروغ پردازی ها در برخی رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی علیه برخی مسئولان و افراد هستیم که این عمل از نظر میثاق نامه حرفه ای رسانه ای صحیح نیست.
این پشکسوت علوم ارتباطات و رسانه به اهالی رسانه توصیه کرد: ضمن پایبندی به رعایت اصول حرفه ای اخلاق رسانه ای، قانون و مقررات مطبوعات را همواره در فعالیت کاری خود مدنظر قرارداده و براساس بند بند آن به فعالیت حرفه ای خود در جهت کمک به سازندگی و آبادانی کشور گام بردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *