اخبار رسانه

برگزاری دومین همایش سواد رسانه‌ای با موضوع خانواده در آبان ۹۷

صبح امروز نشست خبری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در این نشست گفت: در سال گذشته 4 نشست تجربه‌نگاری در اولین همایش برگزار شد که مستندات آن کمک زیادی به همه ما کرد و همین مستندات به ناشران دیجیتال هنگام اعطای مجوز داده می‌شود.

وی افزود: هنوز مردم ایران حقوق خود را در خصوص طلبکاری و درخواست اطلاعات از دستگاه‌ها و سازمان‌ها ندانسته و تلاشی برای آن انجام نمی‌دهند، اما دبیرخانه سامانه دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات، گام‌های مؤثری را در این خصوص برداشته است.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد تصریح کرد:‌ تاکنون کمتر از 50 درصد دستگاه‌ها و نهادهایی که باید به سامانه دسترسی آزاد به انتشار اطلاعات می‌پیوستند، متصل شده‌اند، در حالی که طبق قانون، تکلیفی در این خصوص بر گردن آنهاست، اما تلاشی در این زمینه نکرده‌اند ولی ما همچنان امیدواریم.

موسویان خاطرنشان کرد: به دنبال جذب افراد علاقمند و فعال در عرصه سواد رسانه‌ای برای کمک به مردم هستیم که قدم‌هایی در این زمینه مانند طرح «فرهنگ‌یار» برداشته شده است به طوری که تاکنون 35هزار نفر در پروژه «فرهنگ‌یار» عضو هستند و آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

700 شخصیت حقیقی مجوز کسب و کار فرهنگی دیجیتال دریافت کرده‌اند

وی گفت:‌نزدیک به 700 شخصیت حقیقی تاکنون مجوز کسب و کار فرهنگی دیجیتال دریافت کرده‌اند و تلاش داریم اربتط شبکه‌ای را بین آنها ایجاد کرده تا از موازی‌کاری در این خصوص بپرهیزیم.

رئیس دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از دانش‌آموختگاننرم‌افزار برای خارج از ایران فعالیت‌هایی را انجام می دهند، در حالی که می‌توان اقدامات آنها را مدیریت کرد و با کار شبکه‌ای، فعالیت‌هایی را در ایران انجام داد، ضمن اینکه معتقدیم شبکه ملی فرهنگ می‌تواند به فعالیت‌های کسب و کار دامن بزند و  با سرمایه‌گذاری اندک در این مسیر شغل ایجاد کند.

وی گفت:‌ تاکنون 2 هزار شغل با توسعه کسب و کارهای دیجیتال ایجاد شده که میانگین سنی شاغلین 25 سال است که می‌تون به تولید سریال‌های انیمیشنی و بازی‌های دیجیتال توسط مجتمع‌های دیجیتال استانی اشاره کرد.

موسویان افزود: تاکنون 360 هزار فرد یا گروه «کد شامد» فعالیت دیجیتال دریافت کرده‌اند، ضمن اینکه اینکه به دنبال عملیاتی کردن هوش مصنوعی در ایران هستیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان، با بیان اینکه به دنبال شناخت بازارهای کشورهای فارسی‌زبان، عضو اکو و CIS برای صادرات تولیدات دیجیتالی هستیم، خاطرنشان کرد: در این مسیر از ظرفیت مؤسسه فرهنگی اکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده و خواهیم بود.

وقت مردم ایران به دلیل نبود سواد رسانه‌ای در حال نابودی است

در این نشست، محمدصادق افراسیابی دبیرکل این همایش گفت: سال 95 نخستین همایش سواد رسانه‌ای در تالار ایوان‌شمس تهران برگزار و دستاوردهای این همایش که شامل 3 جلد کتاب بود، مستندسازی شد.

وی تصریح کرد: جمعاً 9 مقاله برتر در اولین همایش انتخاب و در کتاب مقالات برگزیده و برتر به چاپ رسید، همچنین سایر مقالات در دو جلد کتاب با یک‌هزار و 500 صفحه برگه منتشر شد.

دبیرکل دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی تصریح کرد: موضوع خانواده محور اصلی این همایش است که قرار است از شنبه تا دوشنبه 12 تا 14 آبان‌1397 هم‌زمان با هفته فرهنگ عمومی برگزار شود، به همین جهت علاقمندان از هم‌اکنون می‌توانند چکیده آثار خود را در سایت این همایش بارگذاری کنند.

وی افزود:‌ آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا پنج‌شنبه 31 خرداد 97 است و پس از تأیید چکیده، اصل مقالات تا پایان مرداد سال آینده دریافت خواهد شد.

افراسیابی گفت:‌ برگزاری کارگاه آموزشی، تجربیات کاربردی، نشست‌های عینی و جلسات هم‌اندیشی بخش دیگر از موضوعاتی است که در دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی پیگیری خواهد شد.

دبیرکل دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی افزود: سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی را نمی‌توان از یکدیگر مجزا کرد، چرا که امروز سواد رسانه‌ای مورد غفلت واقع شده در حالی که ما انفجار اطلاعات مواجه هستیم و اگر اطلاعات لازم را نداشته باشیم،‌در حجم اطلاعات گسترده موجود گم شده و نیاز خود را نمی‌توانیم مرتفع کنیم.

وی تصریح کرد:‌ هم‌اکنون بخش اعظم وقت و زمان مردم ایران به دلیل نبود سواد رسانه‌ای در حال از بین رفتن است.

آموزش سواد رسانه و اطلاعاتی می‌تواند نسخه فردی داشته باشد 

در ادامه این نشست،‌خسرو سلجوقی عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: می‌توان با الگو و روش ایجابی، کودکان را با فضای مجازی همراه کرد،‌ در حالی اصلا چنین موضوعی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار ندارد،‌ اما می‌کوشیم با سالم‌‌سازی بازار عرضه و تقاضا، فضا را برای حضور کودکان در این بازار و تولیدات ارائه شده به آن فراهم کرد.

وی گفت: کودکان و خانواده‌ها نمی‌دانند در بازار فضای مجازی چه چیزی را باید مصرف کنند لذا توجیه آنها امری بسیار مهم است، ضمن اینکه آموزش سواد رسانه و اطلاعات به جای اینکه به گروه‌های صورت گیرد، بهتر است به ازای هر فرد تدوین شود، چرا که این فضا و ظرفیت برای تک‌تک افراد وجود دارد، لذا پیچیدن نسخه فردی و آموزش در این خصوص امری حیاتی است و این نیاز باید از سوی متبحرین این عرصه مورد دقت قرار گیرد و مشاوره سواد رسانه‌ای از سوی دانشگاه‌ها هم می‌تواند خلأ و شکاف موجود را پر کند.

عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اجباری بودن سواد رسانه‌ای در بسیاری از کشورها،‌ گفت:‌ باید میزان سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای کارمندان دولتی را افزایش داده و هر ساله آنها بازآموزشداشته باشند که در این خصوص تعلل صورت گرفته، اما بهتر است سازمان امور استخدامی و دستگاه‌های دولتی در این مسیر گام‌های مؤثری بردارند.

لزوم ارتقای سواد رسانه‌ای در محیط خانواده 

در ادامه این نشست، بهاره نصیری دبیر علمی دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت:‌ سواد رسانه‌ای می‌تواند برای تک‌تک شهروندان جامعه مؤثر باشد، اما از ظرفیت خانواده‌ها غافل مانده‌ایم، در حالی که سبک‌ها،‌ ایده‌ها و شیوه‌های سواد رسانه‌ای از محیط خانواده شکل می‌گیرد.

وی افزود: آموزش‌های ارائه شده در مدارس به دانش‌آموزان کاملاً متفاوت با فضای درون خانواده‌هاست، ولی ما می‌کوشیم ارتقای سواد رسانه‌ای در محیط خانواده را مدنظر خود در دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی داشته باشیم.

دبیر عملی دومین همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اظهار داشت:‌ امسال فراخوان ارائه شده در 2 بخش بوده است، در حالی که سال گذشته فقط بخش علمی و پژوهشی داشتیم، اما در دومین همایش سواد رسانه‌ای، اشتراک‌گذاری تجربی ـ کاربردی و ایفای نقش میانجیگری در موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مدنظر مسئولان و فعالان عرصه رسانه است.

نصیری گفت: 250 تا 350 کلمه چکیده مقالات و بین 6 هزار تا 8 هزار کلمه اصل مقالات از سوی هیأت داوران مدنظر است. همچنین ایده‌های برتر قرار است به سازمان‌ها و نهادهای سیاستگذار و حامی ارائه شود، ضمن اینکه چندین کتاب شامل مقالات علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی منتشر خواهد شد.

90 درصد لایه‌های فضای مجازی سطحی و ابتدایی است

در ادامه این نشست حسن خجسته دبیر شورای سیاستگذاری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی گفت: در ایران دانش و فهم رسانه‌ها و شبکه‌های جدید وجود ندارد، چرا که بیشتر درکمان در مسائل فنی است.

وی افزود: شبکه‌های اجتماعی ایرانی توسط عوامل فنی ایرانی ساخته شده و درکی از مسائل اجتماعی و علاقمندی جامعه به بخش‌های مختلف این مضووع وجود ندارد.

دبیر شورای سیاستگذاری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اظهار داشت:‌جامعه ایرانی جامعه‌ای جمع‌گراست در حالی که شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی فعال در ایران، فردگرا هستند، لذا جمع‌گرایی به جای فردگرایی در شبکه‌های اجتماعی و مسئولیت‌پذیری کاربر باید تبلیغ و ترویج شود.

خجسته خاطرنشان کرد: 90 درصد لایه‌های فضای مجازی فان، سطحی، دم‌دستی و ابتدایی است و در حقیقت، حباب و محاصره اطلاعاتی است.

وی افزود: مزیت یک شبکه اجتماعی ایرانی آن است که کارشناسان فنی، اجتماعی و فرهنگی توأمان با یکدیگر در راه‌اندازی و هدایت این شبکه همراه هم باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *