اخبار رسانه

کیک غافلگیری معاون مطبوعاتی برای روز خبرنگار

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه‌ی روز خبرنگار به صورت سرزده در ساختمان ایسنا حاضر شد و این روز را به خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران تبریک گفت.

به گزارش دیدار امروز ،محمد سلطانی‌فر که به همراه حمید ضیایی‌پرور ـ رییس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ـ در جمع خبرنگاران ایسنا حاضر شده بودند، به مناسبت روز خبرنگار دو کیک بزرگ نیز برای خبرنگاران هدیه آورده بودند که در ادامه توسط یکی از خبرنگاران به نمایندگی از همه بریده شد.

معاون مطبوعاتی در جمع خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران، در سخنانی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: همیشه سلامت و پیروز باشید و همیشه قلم‌تان بر مسیر درست واقعیت‌ها بچرخد. بازارتان رونق داشته باشد در خبرهای خوب و نه خبرهای بد. البته خبر چیزی است که غیرمعمول اتفاق می‌افتد و معمولا خبرهای غیرمعمول بد هستند.

او سپس گفت: امیدواریم شاهد دوره‌ای بهتری از این دوران باشیم. شرایط سخت است. خیلی از خبرها جریان‌ها را هدایت می‌کنند و مسیر خبر بر حوزه‌های دیپلماسی چیرگی پیدا می‌کند.

معاون مطبوعاتی با اشاره به آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران، در جمع خبرنگاران ایسنا هشدار داد: بدانیم فضایی که از فردا ایجاد می‌شود، فضای مقدماتی نزاع است. بدانید که این نزاع نظامی نخواهد بود، بلکه نزاع اقتصادی است. آن‌ها با افکار عمومی‌ بازی می‌کنند. صحبت ما این است که ما تازه از فردا تحریم را حس می‌کنیم؛ منتها از سه، چهار ماه قبل این جنگ شروع شده است. بخش فارسی نشنال تایمز در حال راه‌اندازی است، فعالیت بخش فارسی رادیو اسرائیل شروع شده، بخش تلویزیونی آن نیز در حال طراحی است. این‌ها همه نشان می‌دهد که بر روی جایگاه افکار عمومی بسیار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سلطانی‌فر ادامه داد: این جنگ، یک جنگ کاملا رقابتی در حوزه افکار عمومی است و برنده در آن کسی است که بتواند تأثیرگذاری بهتری داشته باشد. آن‌ها هم سرمایه‌گذاری مفصلی بر روی این حوزه کرده‌اند. ما هم امیدواریم با این پیاده نظام محدود خودمان حداقل بتوانیم در مقابل هجمه آن‌ها مقابله کنیم. این تجربه را حداقل در دوران جنگ داشته‌ایم اما این دوران مثل دوران جنگ نیست؛ آنقدر خطرناک نیست که نگران‌مان کند، حداقل هزینه جنگ را ندارد ولی به هر حال شرایط دشوار می‌شود.

وی با اشاره به درآمد ارزی که در این شرایط به حداقل خواهد رسید یادآور شد: ما آن موقع کل درآمد ارزی‌مان هشت میلیارد در سال بیشتر نبود که نخست وزیر وقت توانست با این عدد هم جنگ و هم کشور را اداره کند. البته جمعیت هم ۴۰ میلیون بیشتر نبود ولی وضعیت ما الان بهتر است و حداقل هزینه جنگ را نداریم.

سلطانی‌فر در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران ایسنا، درباره وضعیت مطبوعات و همچنین واردات کاغذ توضیحاتی را ارائه داد و گفت: مطبوعات هم یکی از حلقه‌های اقتصادی در کشور است که شکل می‌گیرد. وقتی تولیدی نیست، وقتی اقتصادی نیست و وقتی درآمد آنچنانی نیست قطعا تبلیغات هم شکل نمی‌گیرد. می‌دانید که بیش از ۵۰ درصد از درآمد مطبوعات به حوزه تبلیغات مستقیم برمی‌گردد. این فضا، فضای خوبی نیست، نه آژانس‌های مسافرتی کار می‌کنند، نه کارخانجات کار می‌کنند و لطمه بزرگی به آن رقم بزرگ می‌خورد.

معاون مطبوعاتی سپس با اشاره به تبلیغات دولتی و حمایت دولت از رسانه‌ها در این زمینه نیز یادآور شد: تبلیغات دولتی آنقدر نیست که بتواند کفاف این حجم از رسانه‌های مجوزدار را بدهد. از آن طرف هم مردم در خرید اقلام‌شان مورد نیازشان، روزنامه آخرین جنسی است که خریداری می‌کنند. این‌ها همه حلقه‌های به هم متصل شده‌ای است که وضع را حادتر و حادتر می‌کند.

او با بیان اینکه وضعیت حوزه کاغذ روز به روز حادتر و حادتر می‌شود، گفت: تولید کاغذ جهانی به شدت کاهش پیدا کرده و نصف شده است. این اتفاق در راستای حفظ محیط زیست و مواردی از این قبیل است و همین امر تهیه کاغذ را برای ما خیلی خیلی سخت کرده است. کاغذ در دو سال اخیر به شدت گران شد از طرفی نیاز ما به آن باعث شد فروشندگان قیمت آن را بالاتر ببرند.

سلطانی‌فر از مشکلاتی که دولت برای خرید کاغذ با آن مواجه است سخن گفت و یادآور شد: ما امروز با چند مشکل در حوزه کاغذ روبه‌رو هستیم؛ یکی تأمین کاغذ، دوم اینکه تا قبل از تحریم باید بتوانیم کاغذهای بیشتری را در کشور فراهم کنیم و سوم اینکه بتوانیم کاغذ را وارد کشور کنیم و شامل تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم نشویم. ما مجبوریم یک مقدار بیشتر فکر کنیم، البته فکرهایی هم کرده‌ایم و جلساتی را برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم کنترل بیشتری بر روی کاغذ داشته باشیم و این چند ماه که سه، چهار ماهه اول بسیار تندی را خواهیم داشت سپری کنیم. امیدوارم بعد از نوامبر یک مقدار فضا تغییر کند و اتفاقاتی بیفتد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خبرنگاران در شرایط تحریم را مهم دانست و به مواردی اشاره کرد که رسانه‌های داخلی باید آن را جدی بگیرند. او گفت: خبرنگاران نباید افکار عمومی را ملتهب کنند. اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشند و همچنین بتوانند اعتماد مردم را نسبت به رسانه خودشان بالا ببرند. قلم خبرنگاران مثل گذشته نباید تند باشد، می‌خواهم بگویم با سرعت تولید محتوای بهتر مسیری را شکل دهید که مردم به جای رسانه‌های دیگر به شما بیشتر اعتماد کنند و این کار را خیلی سخت‌تر می‌کند. بایدها و نبایدها، سانسورها و محدودیت‌ها را که همه می‌دانیم، همه و همه باعث می‌شود یک مقدار کار شما سخت‌تر و سخت‌تر شود.

سلطانی‌فر در پایان حضورش در خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: دعا می‌کنم که خداوند شما و عرصه شما را از گذشته قوی‌تر کند و امیدوارم روزهای بهتری از امروز داشته باشید.

او اعلام کرد که روز خبرنگار در تهران نیست و تصمیم گرفته است تمام روزهای قبل و بعد از روز خبرنگار را به استان‌های مختلف و خصوصا استان‌های محروم سر بزند و با خبرنگاران آنجا دیدار داشته باشد بنابراین زودتر به ایسنا آمده است تا روز خبرنگار را تبریک بگوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *