اخبار رسانه

تاکید مدیرکل مطبوعات داخلی بر تشکیل یک تشکل صنفی برای پایگاه های خبری

احسان الله حجتی در دیدار با جمعی از مدیران رسانه های برخط مستقل، بر لزوم تشکیل یک تشکل منسجم صنفی برای پایگاه های خبری تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری موج، دومین جلسه دیدار جمعی از مدیران پایگاه خبری با احسان الله حجتی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، محمد سروش معاون فرهنگی، اکبر ملکی معاون اجرایی، سیدمحسن فرجادی رییس اداره نظارت بر رسانه های برخط و دبیر چهارمین دوره رتبه بندی پایگاه های خبری با موضوع مطالبات صنفی مدیران پایگاههای خبری روز سه شنبه ۷ بهمن ۹۹ در سالن اجتماعات معاونت مطبوعاتی برگزار شد.

دبیری این جلسه بر عهده جواد نبوتی بود و قرار بر این شد تا هرکدام از مدیران مسئول حاضر ظرف پنج دقیقه به بیان مشکلات صنفی بپردازند و پس از آن  حجتی و مدیران همراه ایشان نیز پاسخ‌ها و توضیحاتی را ارائه کنند.

عمده مسائل مطرح شده از سوی مدیران پایگاه های خبری حاضر در این جلسه در مورد رتبه بندی و ابهامات شاخص‌های آن، ابهاماتی که در مورد تیم داوری چهارمین دوره رتبه بندی و امتیازاتی که رسانه‌های متعلق به آنها دریافت کرده‌اند، نتیجه و سرنوشت شیوه نامه پیشنهادی که توسط نمایندگان مدیران پایگاه های خبری در ابتدای سال ۹۹ تنظیم و ارائه شده بود، یارانه و ضریبها و نحوه اعمال امتیازات رتبه بندی در پرداخت یارانه ها، تفکیک رسانه های اختصاصی از عمومی در رتبه بندی و رسانه های خصوصی و دولتی در پرداخت یارانه ها، اختصاص آگهی‌های دولتی، مسائل مرتبط با ماده ۱۸، بیمه خبرنگاران، جبران سرانه های پرداخت نشده به پایگاه های واجد شرایط که نتیجه رتبه بندی آنها اعلام شده است و …. بود.

در ادامه جلسه، حجتی بر ایجاد یک تشکل صنفی و تداوم پیگیری منسجم و مستمر مطالبات در همه زمینه‌ها از جمله رتبه بندی، بیمه، مالیات و آگهی های دولتی و سایر مسائل مبتلابه تاکید کرد.

پس از آن مدیرکل مطبوعات داخلی ارشاد تصریح کرد که شیوه نامه پیشنهادی مدیران پایگاه های خبری را مورد بررسی قرار داده و با همکاری مدیران مجموعه متبوعش، آن پیشنهادات را مبنا قرار داده اند و برای اولین بار دستورالعمل اجرائی پرداخت یارانه به رسانه‌های غیر مکتوب تنظیم کرده و به امضای وزیر رسانده اند.

وی تأکید و تصریح کرد در مدت یک سال و اندی که از انتصابش می گذرد و براساس پیگیری‌های انجام شده صنفی، زیرساختی ایجاد شده است که در آینده هم موضوع پرداخت یارانه به پایگاه های خبری ادامه خواهد یافت.

در عین حال، مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی از پیگیری حل مشکل ایجاد شده برای فعالیت رسانه ها در املاک با سند مسکونی هم خبر داد.

دکتر حجتی ضمن تاکید بر پرداخت یارانه به پایگاه های خبری، بر لزوم فعال و به روز بودن آنها تاکید کرد و از تلاش برای ایجاد یک سامانه برای رصد فعالیت پایگاه‌های خبری پیش از هر پرداخت یارانه هم خبر داد تا شائبه ها در مورد اعمال سلیقه در قضاوت‌های کمیته رتبه بندی از بین برود. در عین حال امتیاز دهی و پرداخت یارانه ضابطه مندتر از گذشته شود.

وی در مورد تأثیر امتیازات رتبه بندی در تخصیص یارانه، آن را به عنوان یک ضریب عددی که در تقسیم بودجه اختصاص یافته هر نوبت موثر است، توصیف کرد.

دیدار جمعی از مدیران پایگاههای خبری با دکتر حجتی2

در ادامه سیدمحسن فرجادی هم با ابراز خوشحالی از پذیرفته شدن طرح رتبه بندی که در بدو امر با انتقادات و مقاومت‌هایی از سوی مدیران رسانه های برخط روبرو بوده است، توضیحاتی در مورد ترکیب کمیته ارزیابی ارایه کرد و تصریح کرد بترین پایگاههای خبری دورههای قبلی و دو استاد دانشگاه که از سوی مرکز مطالعات معرفی می شوند از اعضای این کمیته هستند و تنها نماینده معاونت مطبوعاتی در آن جمع مدیرکل مطبوعات داخلی است.

وی تاکید کرد مدیران رسانه حاضر در این کمیته، از ارزیابی رسانه خود و دیگر اعضای این کمیته منع می شوند تا هرگونه شائبه‌ای در این زمینه از بین برود.

دبیر چهارمین دوره رتبه بندی پایگاه های خبری در بخش دیگری از توضیحاتش تصریح کرد که شاخص‌های در نظر گرفته شده در چهار نوبت اجرای طرح رتبه بندی تغییراتی داشته اما همه آنها با هدف ارتقای کیفیت رسانه ها بوده و طبیعتاً همه آنها هزینه بر است و به همین دلیل هم به آنها امتیاز تعلق گرفته و یارانه پرداخت می شود.

فرجادی در قسمتی دیگر از توضیحاتش و در پاسخ به یکی از مدیران مسئولحاضر در جلسه،  تصریح کرد در رتبه بندی هیچ تفاوتی بین رسانه‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی وجود ندارد اما هنگام پرداخت یارانه رسانه هایی که صاحب امتیاز آنها یک نهاد و سازمان دولتی یا فردی وابسته به آنها باشد از لیست یارانه حذف می شوند.

محمد سروش هم در بخشی از این جلسه و در تشریح ماده ۱۸قانون مطبوعات، با استناد به ماده 5 آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات مصوب 8/6/95 لزوم درج نشانی، تلفن و حتی درج اطلاعاتی از قبیل سرویس دهنده دامنه و هاست را برای پایگاه های خبری یک الزام قانونی عنوان کرد.

ماده 5 – در هر شماره از رسانه­ های موضوع این آیین ­نامه باید نام صاحب امتیاز، مدیر مسئول، نشانی دفتر، تلفن و کارپوشه ملی ایرانیان یا پست الکترونیکی ملی و نیز زمینه انتشار در صفحه معیّن و محلّی ثابت با عنوان «شناسنامه» یا «درباره ما» درج گردد.

تبصره 2 – رسانه­ های الکترونیکی برخط موظفند نام و نشانی مراکزی که خدمات میزبانی و پشتیبانی خود را از آنها دریافت می­کنند در “شناسنامه” یا  “درباره ما” اعلام کنند.

در این جلسه آقایان جواد نبوتی، محمدصالح حجت‌الاسلامی، مهیار جوادی‌فر، مهدی اختر محققی، علی محمدی، علیرضا مظاهری، سیدرضا جمشیدی، محمد کریمی، علی شریفی و خانم ها مریم حضرتی، معصومه مرادی و شیما سلیمانیان از مدیران مسئول پایگاه های خبری حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *