اخبار رسانه

نمایشگاه رسانه‌ها، راه ارتباطی میان صنعت رسانه و صنایع دیگر

محمد خدادی، عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه رسانه‌های ایران می‌گوید: اگر رسانه‌ها بتوانند نوآوری و روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید را عرضه کنند، مخاطب بیشتری را به نمایشگاه جذب خواهند کرد و در عین حال، می‌توان شاهد ارتباط متقابل صنعت رسانه و صنایع دیگر که هیچ وقت دنبال آن نرفته‌ایم هم بود.

محمد خدادی‏ که در کارنامه فعالیت خود سکان‌داری معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد‏، وی با بیان اینکه نمایشگاه رسانه‌های ایران فرصتی برای گردهمایی اهالی رسانه است‏، می‌گوید: «اهالی رسانه معمولا به همه خدمات می‌دهد و همیشه فرصت تبادل اطلاعات بین بخش‌های مختلف جامعه را فراهم می‌کنند، اما این اتفاق درباره خودشان نمی‌افتد و نمایشگاه فرصتی است تا رسانه‌ها در کانون توجه خودشان قرار بگیرند.»
وی با تاکید بر اینکه نمایشگاه رسانه‌ها باید فرصتی برای تبادل تجربه‏، به اشتراک گذاشتن تحولات دنیای جدید، مسائل صنفی و آموزشی و به‌روز شدن رسانه‌ها باشد، می‌افزاید: «این رویداد همچنین فرصتی برای بازخوانی کارکرد رسانه در تولید محتوا، اقتصاد رسانه‏، مخاطب‌شناسی، ماندگاری مخاطب و ورود به دنیای جدید تغییر و شگفتی و انقلابی است که در محیط اطلاع‌رسانی به وجود آمده است. در این فرصت، اهالی رسانه می‌توانند با نگاه هم‌افزایی داده‌ها‏، تجربه‌ها و روش‌های خود را به اشتراک بگذارند‎؛ موضوعی که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و به نظر می‌رسد بیشتر شاهد یک نمایش رسانه‌ای هستیم.»
این کارشناس رسانه تاکید می‌کند نگاه رسانه‌ها باید بیشتر روی کارکرد نمایشگاهی و تبادل اطلاعات و تجربه متمرکز شود و سیاست‌گذاران نمایشگاه هم این موضوع را هدف قرار دهند تا ارتباط بین نسل قدیم و جدید رسانه، دانشگاه و صنعت رسانه و انتقال مهارت به نسل جدید و همچنین اشتراک تجربه‌های جدید اتفاق بیافتد.
دبیرکل اسبق سازمان خبرگزاری کشورهای عضو اکو، با اشاره به توقف نمایشگاه با نام قدمی «نمایشگاه مطبوعات» در دوره‌های مختلف از جمله دوره همه‌گیری کرونا، توضیح می‌دهد: «اگر کارکرد نمایشگاهی؛ نمایشگاه رسانه‌ها جدی گرفته شود و این رویداد بستری برای تبادل اطلاعات و آشنایی با تحولات جدید باشد؛ می‌توان انتظار استمرار را هم از آن داشت. به نظر می‌رسد تا کنون هم این بستر برای رسانه‌ها فراهم نشده که نوآوری‌شان را عرضه کنند و به جای آن اهالی مطبوعات عموما فعالیت جاری‌شان را نمایش می‌دهند. یک دلیل این اتفاق هم می‌تواند این باشد که رسانه‌های خارجی در نمایشگاه حضور ندارند.»
خدادی تصریح می‌کند: «عرضه نوآوری می‌تواند عاملی باشد که اهالی رسانه رغبت بیشتری به حضور داشته باشند و نمایشگاه هم شکل مستمری به خود بگیرد، زیرا به اعتقاد من، اگر نیاز به تبادل اطلاعات موجب پیگیری رسانه‌ها می‌شود همان‌طورکه در همه صنایع این اتفاق می‌افتد.»
این عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و چهارمین «نمایشگاه رسانه‌های ایران» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه نمایشگاه همچنین فرصتی برای تعامل رسانه‌ها با اقشار مختلف را فراهم می‌کند، می‌گوید: «البته این تعامل باز هم به صحبت قبلی برمی‌گردد و اگر رسانه‌ها بتوانند نوآوری و روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید را عرضه کنند، مخاطب بیشتری را به نمایشگاه جذب خواهند کرد و در عین حال، می‌توان شاهد ارتباط متقابل صنعت رسانه و صنایع دیگر که هیچ وقت دنبال آن نرفته‌ایم هم بود. بین صنعت رسانه و بقیه صنایع یک رابطه غیرقابل انکار وجود دارد و هیچ صنعتی نیست که به رسانه نیاز نداشته باشد، اما ما نتوانستیم این ارتباط را تقویت کنیم.»
بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران با رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از 29 بهمن لغایت دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *