راهکارهای استمرار فعالیت نمایشگاه رسانههای ایران
مهدی عرفاتی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از نمایشگاه رسانه های ایران در گفتگویی با ایرنا، تاکید میکند:همه رشتههای فرهنگی و هنری یک رویداد ملی سالانه دارند که از جمله آنها میتوان به جشنواره فیلم، موسیقی و شعر فجر اشاره کرد، اما با وجود اینکه رسانهها کار اطلاعرسانی همین رویدادها را بر عهده دارند، خود از داشتن چنین گردهمایی سالانهای محروم هستند.
عرفاتی با بیان اینکه نوآوری نقطه عطف و اسم رمز هر رشتهای محسوب میشود، عنوان میکند: «در حوزه رسانه که با ذهن و افکار عمومی سر و کار دارد این مساله، موضوعیت بیشتری پیدا میکند. با این حال، نوآوری و تکنولوژی در رسانه یک امر موخر است که در دهههای قبل چندان مورد توجه یا تاثیرگذار نبوده، اما در دهه گذشته و حال حاضر مساله روز رسانههاست.»
وی توضیح میدهد: در یک دهه گذشته شاهد توجه رسانهها به نوآوری و خلاقیت و نزدیک شدن آنها به ابزارهای فناورانه بوده و به این نتیجه رسیدهایم که رسانهها با استفاده از تکنیکهای جدید و قابلیتهای فناورانه میتوانند پیامشان را راحتتر و سهلالوصولتر به مخاطب برسانند.عرفاتی با این توضیح یادآور میشود: رسانهای که محتوای خوب تولید کند، اما نتواند آن را با ابزار فناورانه به مخاطب برساند رسانه ناکارآمد و ناموفقی است، زیرا شاهد هستیم رسانههایی که توانستهاند از فناوری در تولید محتوا، فرم و قالب استفاده کنند، تاثیرگذاری بیشتری هم دارند. از این جهت نمایشگاه مطبوعات حتما باید بخشی را برای نوآوری و خلاقیت و فناوری اختصاص میداد که در نمایشگاه امسال این اتفاق افتاده است و امیدواریم تاثیر مثبت خود را داشته باشد.
3 ضلع استمرار نمایشگاه
یکی از مواردی که عرفاتی به آن اشاره میکند؛ درباره نمایشگاه رسانههای ایران استمرار نداشتن و توقف آن در سالهای گذشته است. عرفاتی در این باره 3 ضلع رسانه، مخاطب و مسئولان را مهم دانست و میگوید: «در ضلع اول شاهد هستیم مردم ایران بهذات و بالقوه اهل رسانه هستند و ضریب نفوذ پلتفرمهای رسانهای در ایران نشان میدهد چقدر متمایل به دنبال کردن اخبار و پیگیری رویدادها هستند.»
وی درباره ضلع دوم یعنی رسانه هم توضیح میدهد: «در ضلع رسانه وقفه چند ساله این حس را به رسانهها داد که خودشان باید پیگیر برگزاری چنین رویدادی باشند و به نظر میرسد این پیگیری را دارند. نمایشگاه ممکن است از نظر اقتصادی هزینههایی را به رسانهها تحمیل کند، اما این آوردگاه دستاوردهایی برای رسانهها دارد که نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.»
عرفاتی اما درباره ضلع سوم یعنی مسئولان با اشاره به پیگیری و تلاش مدیران دولت سیزدهم برای برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: «اینکه چه کار کنیم مدیران بعدی و دولتهای بعدی نتوانند این روند را متوقف کنند، فکر میکنم این موضوع به دو ضلع قبلی برمیگردد یعنی فشار رسانهها و افکار عمومی باید وجود داشته باشد تا اجازه ندهد مدیران مقطعی به راحتی این حق را از رسانهها سلب کنند. یکی از شروط چنین استمراری هم دستاورد نمایشگاه است که به خلاقیت و ابتکار رسانهها بستگی دارد.»
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |