اخبار رسانه

وزیر فرهنگ: از هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت محتوا استفاده کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هوش مصنوعی فرصت‌های زیادی را برای همه حوزه‌ها از جمله رسانه ایجاد می‌کند، اما باید از این فناوری برای تولید و ارتقا محتوای کیفی و مرجعیت رسانه‌ بهتر استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعباس صالحی روز سه شنبه – ۲۰ آذر- در حاشیه برگزاری انتخابات نماینده مدیران مسئول برای بیستمین دوره هیات نظارت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایرنا درباره دستور کار وزارت فرهنگ در کاربرد هوش مصنوعی در رسانه و تدابیر موجود اظهار داشت: جریان هوش مصنوعی جریان رو به رشد و پرشتاب است و به سرعت در حال تحول و ایجاد تحول است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هوش مصنوعی فرصت‌های زیادی را برای همه حوزه‌ها از جمله رسانه می‌تواند ایجاد کند اما آنچه باید روی آن بیشتر فکر کنیم این است که چطور می‌توانیم از این فناوری برای حوزه‌های محتوای کیفی و مرجعیت رسانه‌ای بهتر استفاده کنیم.

باید روی ارتقا کیفیت رسانه و مرجعیت رسانه‌ای فکر کنیم

صالحی تصریح کرد: هوش مصنوعی در حوزه‌های نظارتی هم می‌تواند موثر باشد، اما بیش از اینکه روی حوزه‌های نظارتی فکر کنیم باید روی ارتقا کیفیت رسانه و مرجعیت رسانه‌ای و نحوه استفاده از آن در این مسیر فکر کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: وقتی فضای داده‌های ما فضای متکثرتری شود و قدرت پردازش آن را به شکل بهتری پیدا کنیم، امکان کیفیت بالاتر و رقابت بهتر هم برای رسانه‌ها فراهم می‌شود.

صالحی افزود: زمانی داده‌های ما جغرافیایی و محلی بود، اما در پرتو فضای گسترده‌تر جهانی داده‌ها جهانی شده است، مشکل ما در فضای پردازش‌ها و مسیری که می‌تواند از پردازش به طرف یک سری خدمات و تولیدات ویژه متناسب با این پردازش‌ها است .

وی گفت: اکنون فناوری این فرصت را برای ما فراهم کرده که داده‌های جهانی را می‌توانیم از طریق هوش مصنوعی به پردازش‌های جدید تبدیل کنیم. طبیعی است اگر بتوانیم فاصله فناوری‌مان را کمتر کنیم، راه‌های میانبر را برای رسانه می‌توانیم پیدا کنیم تا بتواند با رسانه‌های جهانی رقابت کند.

وزیر فرهنگ گفت: قبلا سانه‌های بزرگ با امکانات وسیع پایه‌هایی داشتند که به راحتی برای ما میسر نمی‌شد، رقابت رسانه‌های محلی و منطقه‌ای با رسانه‌های بزرگ جهانی کار سختی بود. اگر بتوانیم از هوش مصنوعی به خوبی و به سرعت استفاده کنیم، چشم‌اندازی که رسانه‌های منطقه‌ای و ملی بتوانند با برخی رسانه‌های بزرگ رقابت کنند بیشتر می‌شود و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

رسانه‌ای بودن یک حرفه است نه یک تفریح

صالحی همچنین درباره مهمترین موانع پیش روی رسانه‌ها اظهار داشت: به علت‌های مختلف، بحث زمان پایداری اصحاب رسانه‌ در رسانه دارد مهم می‌شود. زمانی بود که عمر رسانه‌ای طولانی‌تر بود، اما به علل مختلف به عمرهای کوتاه تبدیل می‌شود که این عمده‌ عمرهای کوتاه آثار خود را در کمیت و کیفیت رسانه خواهد گذاشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سابقه کار رسانه‌ای از قبل انقلاب تاکنون کسانی را داشتیم که نه ۳۰ سال که تمام عمر خود رسانه‌ای بودند. در محیط و زیست‌بوم رسانه فعالیت و زندگی می‌کردند، اما اکنون به دلیل عوامل مختلف که از جمله آنها می‌تواند بحث‌های مربوط به فناوری‌های جدید باشد، اگر پیش‌بینی درستی نکنیم، عمر اصحاب رسانه کمتر می‌شود و این می‌تواند در کیفیت رسانه مخاطره‌آمیز باشد.

وی تصریح کرد: آن چیزی که ما و اصحاب رسانه باید با یکدیگر همفکری کنیم، این است که رسانه‌ای بودن یک حرفه است نه یک تفریح و عمر کوتاه و به تعبیری به شکل یک کارگر فصلی که بیاید و برود. مهمترین مساله این است که چطور می‌شود عمر رسانه‌ها و رسانه‌ای‌ها را در زیست‌بوم رسانه طولانی‌تر کرد.

وزیر فرهنگ همچنین درباره بازگرداندن مرجعیت رسانه‌ای خاطرنشان کرد: مرجعیت رسانه‌ای هم بخش مهمی از همین کوتاه شدن زیست‌بوم رسانه‌هاست. اینکه رسانه‌های داخلی‌ ما به مرور زمان از رسمی و ملی گرفته از صداو سیما تا رسانه‌های مکتوب و برخط، کاهش پیدا کرده عوامل مختلفی در آن دخیل است اما به نظرم یکی از موارد و دلایل مهم این است که اصحاب حرفه‌ای رسانه‌ در حال کاهش یافتن هستند.

انتخابات نماینده مدیران مسئول برای بیستمین دوره هیات نظارت بر مطبوعات روز سه شنبه، ۲۰ آذرماه در سالن جلسات معاونت امور رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *