نوروزپور: خرده روایتهای انسانی، چهره واقعی ایستادگی مردم ایران را در جنگ نشان میدهد

او با اشاره به جایگاه مهم خردهروایتهای انسانی جنگ افزود: «این کتاب روایتهایی از دل زندگی مردم در جنگ ۱۲ روزه را ثبت کرده؛ روایتی که در ادبیات جنگ ایران کمتر تجربه شده است. در جهان، همین خردهروایتها ژانری ساختهاند که آثار بزرگی در آن خلق شده و حتی جایزه نوبل گرفتهاند؛ آثاری چون “جنگ چهره زنانه ندارد”. خردهروایتها مجموعهای از ترس، شجاعت، فداکاری، رنج، امید و ایستادگیاند؛ بدون آنها تصویر واقعی جنگ شکل نمیگیرد.»
نوروزپور ادامه داد: «در روایت جنگ، خبرنگار نباید فقط سراغ سیاستمداران، فرماندهان و مقامات رسمی برود. سلبریتی واقعیِ جنگ، مردماند؛ پدرانی که با وجود کودک خردسال پای لانچر ایستادهاند، خانوادههایی که زیر بار حملات خانهبهدوش شدهاند، کودکانی که زیر آوار جان دادهاند و زنانی که با اضطراب و اندوه روزگار میگذرانند. مجموع همین روایتهای کوچک است که تابلوی بزرگِ مقاومت را کامل میکند.»
معاون رسانهای وزیر فرهنگ پنج دستاورد اصلی ثبت خردهروایتهای انسانی را نیز برشمرد: « انتقال روایت از سطح رسمی به سطح مردم و بازماندگان؛ تبدیل این روایتها به مستندات معتبر برای حقوق بینالملل و ثبت تاریخی؛ جلوگیری از عادیسازی جنگ و یادآوری اینکه جنگ فقط آمار و نقشه نیست؛ اصلاح تصویر ملت ایران و مقابله با دیوسازی رسانههای غربی؛ حفظ حافظه جمعی؛ همان چیزی که دشمن میکوشد آن را نابود کند.»
او افزود: «این روایتها باید از صفحه و کتاب فراتر بروند؛ باید به طرح، فیلم، سریال، مستند، محتوای کوتاه و روایتهای شبکههای اجتماعی تبدیل شوند تا تصویر واقعی ما خدشهدار نشود.»
معاون رسانهای وزیر فرهنگ در پایان گفت: «نگاه و روایت کلان لازم است، اما کافی نیست. حقیقتِ جنگ در خردهروایتهای انسانی آشکار میشود؛ آنجا که جنگ از قالب عملیات و نقشه و آمار بیرون میآید و تبدیل میشود به تجربه یک خانواده، یک کودک، یک مادر. این گونه روایتها هستند که حقیقت را از زیر آوار پروپاگاندای دشمن بیرون میکشند و چون رسمی و دولتی نیستند، باورپذیری بیشتری دارند».
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
|
کپی شد! |



