اخبار رسانه

نشست مشترک رسانه و گردشگری با محوریت روایت‌سازی حرفه‌ای از ایران

نشست کارگروه گردشگری شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون امور رسانه‌ای وزیر فرهنگ در این نشست که با هدف بازخوانی نسبت رسانه و گردشگری در شرایط جدید کشور برگزار شد گفت: صنعت گردشگری بدون رسانه، دیده نمی‌شود و رسانه هم بدون روایت جذاب، اثرگذار نخواهد بود.

محمدرضا نوروزپور با تاکید بر ضرورت تدوین مدل مشارکت رسانه و گردشگری گفت: این مدل باید رسانه را از جایگاه بازتاب‌دهنده صرف خارج کرده و به یکی از بازیگران فعال در رونق صنعت گردشگری و صنایع وابسته تبدیل کند. لذا توسعه گردشگری، بیش از هر زمان دیگر، به روایت‌سازی حرفه‌ای، مستمر و قابل اعتماد نیاز دارد.

او در ادامه این نشست که با حضور روزبه کردونی مشاور وزیر و سرپرست اداره‌کل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، عاطفه مروی مشاور وزیر گردشگری، سید شهاب‌الدین طباطبایی عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت و از اعضای کارگروه گردشگری و جمعی از مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری از جمله محسن حاجی سعید رئیس کارگروه گردشگری، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، محمد پناهی از فعالان حوزه گردشگری سلامت  برگزار شد، الگوی موفق در این حوزه را الگوی مشارکتی دانست؛ الگویی که در آن رسانه‌ها در رونق گردشگری و صنایع وابسته سهیم‌اند.

سپس، کردونی با ارائه آماری از ۱۴ هزار راهنمای گردشگری، ۵ هزار آژانس مسافرتی و ۳ هزار بوم‌گردی فعال در کشور، یادآور شد که روزانه به‌طور متوسط ۲.۵ رویداد گردشگری در ایران برگزار می‌شود؛ ظرفیتی گسترده که می‌تواند به‌صورت منظم در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

طباطبایی نیز با تأکید بر تعامل دوسویه رسانه و گردشگری، اثربخشی این حوزه را در گرو این تعامل دانست و نقش بخش خصوصی را در توسعه روایت‌های گردشگری و تبیین مسائل مرتبط، کلیدی ارزیابی کرد.

در بخش دیگری از نشست، حاجی‌سعید،  تمرکز بر تصویر ایران در عرصه بین‌المللی، به‌ویژه پس از جنگ ۱۲روزه، را مسئله محوری گردشگری کشور دانست.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه انجمن‌های راهنمایان گردشگری و رئیس کارگروه، با انتقاد از مدل‌های سنتی معرفی گردشگری، بر ضرورت ایجاد یک بانک جامع اطلاعاتی برای نمایش امنیت و ظرفیت‌های ایران تأکید کرد.

وی همچنین راهنمایان گردشگری را رسانه‌هایی کوچک اما مؤثر توصیف کرد و آموزش رسانه‌ای آن‌ها را ضرورتی دانست که می‌تواند با همراهی معاونت امور رسانه‌ای به نتایج عملی منجر شود.

در ادامه رفیعی هم بر ضرورت ایران محوری در تصویر سازی از جذابیت های ایران تاکید کرد .

اعضای کارگروه و مدیران معاونت رسانه‌ای، در این رویداد، پیشنهادهایی درباره گردشگری سلامت، بهره‌گیری از راهنمایان به‌عنوان سفرای فرهنگی، انسان‌محوری در تبلیغات گردشگری، نقش محتوای تصویری و استفاده از رویدادهای بزرگ بین‌المللی مانند جام جهانی مطرح کردند.

در پایان این نشست، مقرر شد کارگروه گردشگری به‌صورت پیوسته و مسئله‌محور، با هدف تقویت هم‌افزایی رسانه و گردشگری و ارتقای روایت ایران در افکار عمومی داخلی و خارجی، به فعالیت خود ادامه دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *