دانستنيهاي مالياتي: منشور حقوق موديان مالياتي
به گزارش رسانه مالياتي ايران، بدون ترديد با وضع و به اجرا درآمدن قوانين و مقررات در هر جامعه يک سري الزامات و تکاليف براي شهروندان آن ايجاد ميشود به گونهاي که کليه آحاد جامعه ملزم به رعايت اجراي قوانين ميباشند؛ در مقابل اشخاص نيز با احترام گذاردن به روح قانون و اجراي صحيح آن از مزايا و حقوق خاصي برخوردار ميگردند. در اين ميان، نظام مالياتي نيز از اين قاعده مستثني نبوده و موديان مالياتي ميتوانند با انجام صحيح تکاليف خود از يک سري حقوق و امتيازات بهرهمند گردند. در اين شماره از مجموعه دانستنيهاي مالياتي موديان محترم را با حقوق قانوني خود تحت عنوان «منشور حقوق موديان» آشنا خواهيم کرد.
در منشور حقوق موديان مالياتي آمدهاست: «با اعتقاد به حفظ شان و کرامت والاي انساني و با تکيه بر ارزشهاي متعالي فرهنگ غني اسلامي و ايراني، در راستاي تحقق عدالت مالياتي و توسعه پايدار، سازمان امور مالياتي کشور و کليه کارکنان آن، خود را مسئول و موظف به احقاق حقوق قانوني موديان، ميدانند. اصول پنجگانه زير و اهم مشخصههاي آنها از محورهاي اساسي حقوق موديان تلقي گرديده و مخاطب آن موديان محترم مالياتي هستند. اصل (1): مودي محترم حق برخورداري از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد. • ما با شما با ادب، احترام و متانت رفتار ميکنيم. • ما در انجام وظايف خود با انصاف و عدالت و پرهيز از هرگونه تبعيض عمل ميکنيم. • صداقت در گفتار و عمل و انجام به موقع تعهدات را برخورد مسلم ميدانيم. • ما با استناد به قوانين و مقررات جاري و معتبر، تصميمگيري ميکنيم. • ما با شرايط خاص شما توجه نموده و در حيطه قانون و اختيارات مشکلگشايي خواهيمکرد. اصل (2): مودي محترم حق کسب اطلاع و راهنمايي را دارد. • ما به شيوههاي گوناگون حقوق و تکاليف شما را اطلاعرساني ميکنيم. • ما در حد امکان شما را راهنمايي نموده و اطلاعات قابل اطمينان در اختيارتان ميگذاريم. • ما روند رسيدگي به پرونده مالياتي را به شما اطلاع داده و سوالات و ابهامات مالياتي شما را در اسرع وقت پاسخ ميدهيم. اصل (3): مودي محترم حق برخورداري از خدمات مالياتي مطلوب را دارد. • ما تمام دانش، مهارت و امکانات خود را براي جلب رضايت شما، به کار ميگيريم. • ما نماينده قانوني شما را ميپذيريم. • رسيدگيها و مميزيهاي ما مستند و مستدل به دلايل، مدارک، شواهد و قراين است. • ماليات حقه، طبق قانون وصول ميشود و ما هرگز از شما پرداخت ماليات مضاعف و يا فراتر از قانون را انتظار نداريم. • شما ميتوانيد اطلاعات و محتويات پرونده مالياتي خود را رويت نموده و نسخهاي از گزارش رسيدگي را بخواهيد. • عملکرد ما شفاف بوده و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو ميدانيم. • شما حق داريد براي اجراي مقررات مالياتي از طريق مسيرهاي ارتباطي تعيين شده، با کمترين هزينه عمل نماييد. • بهبود مستمر کيفيت خدماترساني ما، حق شماست. اصل (4): پايبندي ما به اصل رازداري و حفظ حريم خصوصي، حق مودي محترم است. • ما رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات شما هستيم. • اطلاعات شما نزد ما محرمانه بوده و جز به حکم قانون، آن را در اختيار هيچ شخص ديگري قرار نميدهيم. • حريم خصوصي شما را در تمامي فرايندهاي مالياتي، محترم ميشماريم. اصل (5): مودي محترم حق اعتراض، شکايت و تجديد نظرخواهي دارد. • شما ابتدا ميتوانيد از رئيس اداره امور مالياتي مربوطه بخواهيد تا نسبت به حل اختلاف مالياتي بررسي و رسيدگي بنمايد. • شما حق داريد نسبت به ماليات مورد مطالبه و اقدامات انجام شده اعتراض نموده و در مراحل مختلف درخواست تجديد نظر نماييد. • جلسه هيات حل اختلاف مالياتي با حضور 3 نفر نماينده رسمي تشکيل ميشود که يک نفر از آنان ميتواند نماينده صنف منتخب شما باشد. • شما حق داريد در جلسه هيات حل اختلاف مالياتي حضور داشته و با ارائه توضيحات و تسليم لايحه از خود دفاع کنيد. • رسيدگي مجدد پرونده مالياتي شما منصفانه و حسب مورد با اجراي قرار و سرانجام صدور آراي مستند و مستدل، همراه خواهد بود.»
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |