اخبار رسانه

رسانه ها با نگاه به منافع ملی از بزرگنمایی فجایع اجتماعی بپرهیزند

دبیر انجمن صنفی مدیران رسانه گفت: رسانه ها باید براساس رسالت خود با نگاه به منافع ملی، از بزرگنمایی فجایع اجتماعی و ایجاد اضطراب در جامعه پرهیز کنند.

 محمد حیدری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره کارکرد رسانه ها در مواقع بروز فجایع اجتماعی افزود: اصولا یک تفاوت اساسی بین نگاه و عملکرد رسانه های رسمی و غیررسمی یا شبکه های اجتماعی در پرداخت به موضوع خبر وجود دارد.

وی گفت: در رسانه های غیررسمی و شبکه های اجتماعی اصل بر سرعت در انتشار یا باز نشر خبر است، در چنین شرایطی و بدلیل عدم وجود تعهدهای اخلاقی و حرفه ای، گاهی شاهد انتشار شایعات متعددی هستیم
حیدری افزود: از ویژگی های اینگونه رسانه ها می توان به بزرگنمایی و ایجاد تشویش در اذهان عمومی و مخاطبان اشاره کرد.
این فعال رسانه ای همچنین هدف نهایی در چنین رسانه هایی را افزایش تعداد بازدید کنندگان و مخاطبان عنوان کرد و گفت: انتظار هدایت و آموزش افکار عمومی در برخورد با فاجعه ها و مشکلات از رسانه های غیررسمی و شبکه های اجتماعی امری غیر محتمل است زیرا منافع سیاسی – اقتصادی برای مخاطبان این گروه از رسانه ها در اولویت قرار دارد.
حیدری با تاکید بر اینکه رسانه های رسمی کشور عموما با توجه به اخلاق حرفه ای فعالیت های خبری خود را سامان می بخشند، تصریح کرد: رسالت یک رسانه انتشار خبر و تحلیل محتواست و جریان سازی یا خبر سازی و یا سیاه نمایی از ویژگی های رسانه های رسمی نیست.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر با تزریق منابع مالی به برخی رسانه ها توسط برخی جریان های سیاسی، هویت این رسانه ها تا مرز ارگان رسمی جریان های سیاسی تنزل پیدا کرده اند.
این مدرس دانشگاه گفت: بعضی مواقع در یک رسانه از ریزگردها به عنوان فاجعه ملی یاد می شود و همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه بی تدبیری یک دولت اما با تغییر دولت همان خبر ریزگردها بجای صفحه اول در صفحات داخلی و در تحلیل آن بی توجهی کشورهای خارجی عنوان می شود و همچنین خشک شدن دریاچه ارومیه امری طبیعی تلقی می شود.
حیدری با تاکید بر اینکه رسانه ها بر اساس رسالت خود باید به انتشار خبر از مجاری رسمی بپردازند و با نگاهی به منافع ملی و پرهیز از بزرگنمایی یک فاجعه وعدم ایجاد اضطراب تلاش کنند، گفت: رسانه ها نقش بی بدیلی در انتقال صحیح موضوع و آماده سازی افکار عمومی در جهت چگونگی برخورد صحیح با موضوعات و مواقع بحران ها را بر عهده دارند که باید به این رسالت خطیر خود بپردازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *