اخبار رسانه

شناسه «شامد» برای 45 هزار پایگاه اینترنتی صادر شده است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال «شامد» راهی برای کنترل فضای مجازی و جرائم آن است، از صدور این شناسه برای 45 هزار پایگاه اینترنتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمرتضی موسویان  در نشست خبری نخستین دوره تخصصی دانشگاهی سواد رسانه‌ای در خصوص طراحی این شناسه شامد افزود: زیرساخت این شناسه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم شده و در مدت زمان 3 دقیقه مجوز لازم به صورت غیرحضوری صادر و در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
وی، ارتقای سواد رسانه ای، دریافت کد یکسان و به رسمیت شناختن مالکیت مادی و معنوی صاحب اثر را از جمله اهداف شناسه شامد عنوان و اظهار کرد: این شناسه بر نوع و قالب محتوای اثر مورد نظر، اطلاعات تولیدکننده یا ناشر اثر مرکزی که اقدام به ثبت اثر کرده و یا اجازه نشر اثر، نظارت می کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون برای 45 هزار پایگاه اینترنتی(سایت) شناسه شامد صادر شده، افزود: هر سایت، کانال یا اپلیکشنی که شناسه شامد دریافت می کند، به آن یک لوگوی طلایی یا نقره ای هوشمند تعلق می گیرد که تمامی اطلاعات مربوط به محتوای اثر برای مخاطبان قابل مشاهده است.
وی با اشاره به ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن گفت: از زمان ارائه شامد به فعالان در حوزه فضای مجازی، این فضا به صورت حرفه ای از طریق ناظران، فرهنگ یاران (مردم)، هوش مصنوعی و افراد متخصص این حوزه نظارت می شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه براساس اطلاعات پلیس فتا، آمار جرائم در فضای مجازی نسبت به جرایم دیگر 85 درصد است گفت: 43 درصد تخلفات مربوط به تلگرام و 22 درصد مربوط به اینستاگرام است که اگر تلگرام را ساماندهی کنیم قادر به کاهش چشمگیر جرائم آن هستیم.
موسویان با اشاره به تبلیغات گسترده در فضای مجازی افزود: دریافت مجوز برای تبلیغات فیزیکی نیازمند 2 سال زمان است، اما در فضای مجازی و شبکه تلگرام با حجم گسترده تبلیغات بدون مجوز مواجه هستیم که این مسئله نشان دهنده خلاء قانونی در فضای مجازی است.
نشست خبری نخستین دوره تخصصی دانشگاهی سواد رسانه‌ای با عنوان «پودمان تربیت مدرس سواد رسانه‌ای» و «پودمان مهارت سواد رسانه‌ای» با حضور سیدمرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصر فخاری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی، محمدصادق افراسیابی رئیس انجمن سواد رسانه ای ایران و بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *