اخبار رسانه

رقبای مطبوعات خط قرمزها را نادیده می گیرند

عباس اسدی در گفت و گو با گروه دانشگاه ایرنا درباره کیفیت روزنامه نگاری در عصر حاضر، اظهار کرد: روزنامه نگاری در ایران در شرایط مطلوبی نیست و با اطمینان می توان گفت دارای نقطه ضعف هایی است که برای رسیدن به شرایط ایده آل باید برطرف شود.
وی ادامه داد: بیشتر ضعف های روزنامه نگاری عصر امروز به محتوای مطالب تولیدی باز می گردد، بیشتر مطالبی که به عنوان تولیدی در رسانه ها منتشر می شود در واقع ترجمه و اقتباس از دیگران است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به کاهش تولید محتوا در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: روزنامه نگاران مانند زمان های گذشته به تحقیق و پژوهش در مسائل مختلف نمی پردازند، از سوی دیگر تیراژ انتشار روزنامه ها کاهش چشمگیری داشته است.
اسدی افزود: مردم بیشتر نیاز خبری خود را از شبکه های مجازی رفع می کنند به همین دلیل دیگر کمتر به سراغ رسانه های خبری می روند.
وی شبکه های مجازی را رقیب سرسخت مطبوعات امروز دانست و یادآورشد: شبکه های مجازی به ویژه تلگرام و اینستاگرام روزنامه ها را به سمتی برده که دیگر نتوانند به جایگاه گذشته شان بازگردند.

** کمبود بودجه، مهم ترین مشکل مطبوعات ایران
استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین درباره چگونگی رسیدن به شرایط مطلوب در روزنامه نگاری، تأکید کرد: برای رسیدن به شرایط مطلوب باید نوعی حرفه ای گرایی در این شغل حاکم شود، از سوی دیگر با توجه به شرایط جامعه استفاده از نیروهای جوان و خلاق الزامی است.
اسدی با بیان اینکه مطبوعات باید از نظر اقتصادی قدرت بیشتری پیدا کنند، گفت: رسانه های امروز با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند به همین دلیل توانایی استخدام نیروهای کاربلد و جوان را هم ندارند. اگر مطبوعات امروز علاوه بر بودجه های دولتی توانایی ایجاد درآمد هم داشته باشند، بسیاری از مشکلات این حرفه برطرف می شود.

** ناهماهنگی میان دانشگاه و بازار کار
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه درباره تأثیر تحصیلات آکادمیک در افزایش کیفیت کار خبرنگاری، اظهار کرد: بی شک تحصیلات دانشگاهی در بهتر انجام دادن کار روزنامه نگاری تأثیرات مثبتی دارد اما مشکل از آنجا شروع می شود که میان دانشگاه ها و بازار کار هماهنگی وجود ندارد.
اسدی ادامه داد: چیزی که امروز به صورت تجربی در جامعه می بینیم این است که تحصیلات آکادمیک به تنهایی برای انجام کار روزنامه نگاری کافی نیست، انگار میان دانشگاه و بازار کار یک اختلاف وجود دارد که بازار کار آغوش بازی برای دانشجویان این رشته ندارد.
وی به بی توجهی به شایسته سالاری در رسانه ها اشاره کرد و گفت: در مطبوعات امروز رابطه جای ضابطه را گرفته و امکان کار برای همه افراد را میسر نمی کند.
استاد دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر برخی دانشگاه ها و استادان از نظر کمی و کیفی در آموزش دانشجو کم کاری می کنند و در تلاش نیستند تا دانشجوی کاربلد را وارد جامعه کنند.
اسدی با اشاره به اینکه دانشجو در برخی دانشگاه ها به درستی با مسائل روز آشنا نمی شود، افزود: برخی دانشجویان هم مقصر هستند چرا که از امکانات دانشگاه به درستی استفاده نمی کنند و دل به کار نمی دهند.

** نیاز به تولید علم داریم
این استاد دانشگاه در ادامه درباره کمبود منابع آموزشی در رشته روزنامه نگاری و نیاز به ترجمه آثار خارجی، اظهار کرد: در حال حاضر کتاب های موجود در این رشته بسیار قدیمی بوده و نیاز دانشجو را برطرف نمی کنند .
اسدی با اشاره به اینکه در دنیای روزنامه نگاری آثار ترجمه بسیاری وجود دارد، افزود: آثار ترجمه چندان به دانشجویان کمک نمی کند، این کتاب ها باید مطابق با شرایط جامعه ایرانی نوشته شوند.
وی یادآورشد: کتاب های ترجمه جامعه خارج از ایران را به تصویر می کشند اما نیاز داریم اندیشمندان در داخل کشور دست به تولید علم بزنند.

**روزنامه نگاری امروز ایران گرایش پرخطر ندارد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره پرخطرترین و بادوام ترین گرایش در خبرنگاری، تأکید کرد: صفحه حوادث و اجتماعی را بادوام ترین و پرمخاطب ترین مطالب یک روزنامه می دانم.
اسدی ادامه داد: مردم جامعه ما علاقه بسیاری به خواندن حوادث دارند چرا که یک هیجان خاصی در این سوژه ها نهفته است.
وی افزود: در حال حاضرهیچ کدام از سرویس های یک تحریریه فعالیت پرخطری ندارند. سرویس ها، خنثی فعالیت می کنند و چالشی ایجاد نمی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *