بررسی تغییر نام معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در گفتوگو با فرشاد مهدیپور
فرشاد مهدیپور، «معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد» که با تغییر عنوان به «معاون امور رسانهای و تبلیغات» تبدیل شده است، در مورد این اتفاق به «هممیهن» گفت: «همانطور که مستحضرید تکالیف معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت ارشاد، از بدو پیدایش تا امروز در دو دسته قابل تفکیک بوده است. یکی تکالیف مرتبط با حوزه رسانه -چه رسانههای داخلی، چه رسانههای خارجی- و دیگری تکالیف مربوط به حوزه تبلیغات. این دو تکلیف طی سالهای متمادی، دو بال دائمی معاونت مذکور بوده و تا سالهای 86-85 هم رد و نشانشان در عنوان معاونت مندرج میشد. عنوانی که تغییر کرد و به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی تبدیل شد«.
مهدیپور با اشاره به اینکه در طول 15-14سال گذشته چند تحول مهم در حوزه رسانه اتفاق افتاده است، افزود: «در آن دوران هنوز اساساً چگونگی شکلگیری سایتهای خبری و خبرگزاریها در قانون نیامده بود و این اتفاق در اواخر دهه ۸۰ رخ داد. بحث شبکههای اجتماعی و پیامرسانها هم وجود خارجی نداشت و نیازی به صحبتکردن پیرامونش نبود. پس در حوزه رسانه -هم از باب ماموریتها، هم از باب تکالیف- در طول این سالها موارد بسیاری به مجموعه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی اضافه شد. درمجموع عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی بیشتر بر رسانههای چاپی ناظر است و «معاون امور رسانهای» دایره بزرگتری را دربرمیگیرد؛ هم رسانههای چاپی اعم از روزنامه و نشریات، هم خبرگزاریها و هم رسانههای مجازی. پس دایره بزرگتری را شامل میشود«.
او ادامه داد: «در حوزه تبلیغات نیز به همین صورت است. درواقع تبلیغاتی که معاونت امور مطبوعاتی پیشتر بر آن نظارت میکرد، محدود به حوزه تبلیغات شهری بود که به تبلیغات بزرگراهی، فرودگاهی و خارجشهری هم توسعه پیدا کرد. در ادامه تبلیغات در بستر فضای مجازی توسعه پیدا کرد، پیامرسانها و اپلیکیشنها و ویاودیها هم اضافه شدند و درنتیجه در حوزه تبلیغات هم تکالیف بسیار زیاد، هم انتظارات بالایی از معاونت مطبوعاتی بهعنوان تنها مرجع تخصصی نظارت بر تبلیغات تجاری در کشور شکل گرفت. درنتیجه ضرورت داشت که ما هم بنا بر اعلام نیازها و درخواستها، در عملکرد خود تغییراتی ایجاد کنیم که بهمرور ایجاد شده بود و در عناوین هم باید تغییراتی صورت میگرفت که گرفت؛ همچنین عناوین بخشهای زیرمجموعه هم متعاقباً تغییراتی خواهد کرد. برخی از تغییرات ساختاری بهجهت اضافهشدن بخشهایی از ماموریتها به زیرمجموعه تحتنظر است و این توسعه نیازمند آن است که ما در زمینه عنوان بهمثابه بخشی پیشران یا پیشرو یا نمایشدهنده تغییرات هم تغییری ایجاد کنیم که این اتفاق با پیگیری جناب وزیر رخ داد«.
او همچنین با تاکید بر اینکه فعالیت معاونت مطبوعاتی در این حوزه، نه براساس قانونی جدید که براساس قانونی قدیمی در حوزه تبلیغات مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است، اضافه کرد: «البته بهطور طبیعی بهدلیل نیازمندیهای جدید، محتاج مقررات جدیدی در حوزه تبلیغات تجاری هستیم که به فراخور آن، سازوکارهایی پیشبینی شده است که در قانون انجام میشود. معاونت هماکنون در همین موقعیت قرار دارد و کمیتهای بهنام کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور وجود دارد که ریاست آن برعهده معاون امور مطبوعاتی است و نظارت بر تبلیغات تجاری در مرکز و استانها را برعهده دارد. ضمن اینکه این اتفاق مطالبه صنف از ما بود. در همه جلساتی که با کانونهای تبلیغاتی و انجمنها در تهران یا استانها گذاشته میشد آنها این مسئله را بهعنوان مطالبهای دائمی مطرح میکردند و خواستار توجه ویژه معاونت امور مطبوعاتی به حوزه تبلیغات میشدند«.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |