اخبار رسانه

رسانه‌ها ورود به عرصه مولتی‌مدیا را جدی بگیرند

یک کارشناس رسانه با اشاره به چگونگی ورود رسانه‌ها به فضای مولتی مدیا (چند رسانه‌ای) گفت: اگر رویکرد متن محوری تا حدی تغییر کند و رسانه‌ها به سمت مردم عادی و سوژه‌هایی که در متن جامعه هستند، بروند طبیعتا وارد فضاهای جدیدی مانند مولتی مدیا خواهند شد.

محمدرضا جمالی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حوزه رسانه تغییراتی کرده است، اظهار کرد: اتفاق جدیدی که در حوزه رسانه پیش آمده این است که اتکاء به رسانه‌های رسمی کم شده است. در حال حاضر هر شهروندی می‌تواند یک خبرنگار باشد و هر موبایلی یک رسانه برای تولید و انعکاس خبر است. همچنین در فضای مجازی با توجه به ارتقاء تکنولوژی از مولتی مدیا (فیلم، صوت و …)‌ استفاده می‌کنند.

او با اشاره به عملکرد خبرگزاری‌ها در عرصه مولتی مدیا بیان کرد: خبرگزاری‌ها در عرصه مولتی مدیا کمتر وارد شده‌اند اما رسانه‌های نوظهور از این فضا بهره می‌برند و نگاه اجتماعی را دنبال می‌کنند. رسانه‌های رسمی مانند خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بیش از آنکه نگاه اجتماعی را پیگیری کنند به دنبال فضای سیاسی هستند و حتی اگر به حوزه اجتماعی بپردازند از نگاه سیاسی وارد خواهند شد.

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه رسانه‌های رسمی باید به حوزه اجتماعی توجه کنند، گفت: اگر رسانه‌های رسمی مانند خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به حوزه اجتماعی توجه کنند طبیعتا از تصویر و گرافیک استفاده خواهند کرد. اما تا به امروز این احساس نیاز در رسانه‌های رسمی وجود نداشته است؛ بنابراین رسانه‌های سنتی و خبرگزاری‌ها کمتر وارد این عرصه شده‌اند و بیشتر متن محور هستند.

او ادامه داد: متن محوری رسانه‌ها بیش از آنکه از جانب مردم باشد از جانب مسؤولان و مقامات رسمی است. اگر رویکرد متن محوری تا حدی تغییر کند و رسانه‌ها به سمت مردم عادی و سوژه‌هایی که در متن جامعه هستند بروند طبیعتا وارد فضاهای جدیدی مانند مولتی مدیا خواهند شد و از این فضا بهره‌گیری خواهند کرد. مسؤولان خوب حرف می‌زنند و حتی می‌توانند خوب دروغ بگویند اما مردم عادی بیشتر با زبان بدن خود حرف می‌زنند. بنابراین رسانه‌های مجازی بیشتر زبان بدن در قالب فیلم، صوت و … را انعکاس می‌دهند که به مردم نزدیک‌تر است.

جمالی با اشاره به محدودیت روزنامه‌ها در استفاده از مولتی مدیا اظهار کرد: روزنامه‌ها به دلیل این که مکتوب هستند،‌ نمی‌توانند فیلم منتشر کنند؛ بنابراین برای بهبود وضعیتشان باید به حوزه جدید، خواسته و نگاه عمومی مردم توجه کنند تا اثرگذاری خود را از دست ندهند. همانطور که می‌بینید حوزه رسانه‌های مکتوب کمترین اثرگذاری را بر سطح جامعه دارد.

این کارشناس رسانه افزود: رسانه مکتوبی ۱۰ هزار تیراژ دارد اما کانال تلگرام و توئیتر تعداد اعضای بسیار بیشتری دارد، یعنی ده‌ها برابر تیراژ خود در فضای مجازی عضو دارد. در واقع فضای مجازی به دلیل اینکه سرعت و تاثیرگذاری دارد به آن رسانه اعتبار می‌دهد.

او با اشاره به ضعف سایت‌ها گفت: سایت‌ها صرفا پرستیژ دارند و مانند یک وسیله زینتی در رسانه‌ها هستند. سایت‌ها تنها ظاهر دارند اما استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شود. امروزه افراد به رسانه‌های قابل دسترس‌تری مانند رسانه‌های مجازی، کانال‌ها و رسانه‌های تعاملی نیاز دارند.

محمدرضا جمالی با تاکید بر ایجاد رسانه‌های تعاملی بیان کرد: رسانه‌های تعاملی به این دلیل که افراد می‌توانند در آن نظر بدهند و صحبت کنند، خوب است. خبرگزاری‌ها می‌توانند رسانه‌ تعاملی داشته باشند اما روزنامه‌ها این امکان را ندارند. روزنامه‌ها در دنیای امروز از بین نمی‌روند اما کم‌رونق و کم اثر می‌شوند. روزنامه‌ها نمی‌توانند خلأ زمان را پر کنند، بنابراین برای اینکه بتوانند متفاوت باشند باید با مفاهیم و متون متفاوت ظاهر شوند. شما کمتر روزنامه‌ای را می‌بینید که حرف و تحلیل متفاوت داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *