اخبار رسانهمقالات

مصالح صنفی را قربانی مطامع سیاسی نکنیم!

مهران‌نیوز- خداداد ابراهیمی

درانتخابات دوسالانه‌ی نماینده‌ی مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات، همواره یک رقابت‌ متفاوت انتخاباتی و پرحاشیه بین سیاسیون صاحب‌نام و مدیران مسول روزنامه‌های ثروتمند و نزدیک به قدرت، با نمایندگان پوششی، رقم می‌خورد در این رهگذار اما این مطبوعات محلی هستند که همواره رأی می‌دهند اما رأی نمی‌گیرند چراکه دلالان سیاسی، با لطایف الحیل، مدیران مطبوعات محلی را دور می‌زنند تا آرای آنان را به نفع نامزد مورد حمایت خود تصاحب کنند.
تجربه نشان داده است که مدیران روزنامه‌های حزبی وسیاسی که همواره مقربان درگاه دولت‌ها بوده‌اند، باهزار و یک ترفند، عرصه را بر نشریات استانی تنگ کرده تا همچنان خود، بر یارانه‌های نقدی و کاغذ دولتی و نیز آگهی‌های وزارتخانه‌ها و شرکت‌های غول‌پیکر چمبره بزنند و مطبوعات زنجیره‌ای خود را به آلاف والوف برسانند.
لذا به نظر می‌رسد رسانه‌های استانی، دراین مقوله جز دو انتخاب منطقی، گزینه‌ای دیگر نخواهند داشت.
نخست اینکه برای اولین بار صدها مدیرمسئول مطبوعات استانی در حرکتی منسجم و یک‌صدا، فردی شایسته و جامع الاطراف را ازبین خود برگزینند و اقتدار صنفی خود را به نمایش بگذارند و به بازیگران عرصه سیاست بفهمانند که نشریات استان‌ها را شهروندان درجه دوم سپهر رسانه‌ای کشور تلقی نکنند.
دوم اینکه در صورت تعدد نامزدها و عدم دست یابی به کاندیدای واحد، ازبین نامزدهای فعلی، کسی را برگزینند که اتجاه صنفی وی مقدم بر سایر راهبردهای مطبوعاتی‌اش باشد. کسی که تجربه آموخته مدیریت رسانه و دارای سابقه چشمگیر مدیریت فرهنگی در نهادها و قوه‌ی سه‌گانه بوده باشد تا به یمن نگاه صنفی و به مدد نفوذ در مسولان بالادستی بتواند مقتدرانه حقوق صنفی مدیران مطبوعات را استیفا نماید.
درغیر این صورت لیدرهای سیاسی و مدیران روزنامه‌های ثروتمندکه بانگاه تجاری وسیاسی و عدول از مطالبات صنفی به عرصه مطبوعات گام نهاده‌اند نمی توانند نماینده شایسته و قابل اعتماد قاطبه‌ی مدیران مسول نشریات شهرستانی باشند. ازسوی دیگر نامزدی که خود به کرات ومرات از هیات نظارت تذکر کتبی وشفاهی دریافت کرده و در چند دادگاه پرونده سیاسی و صنفی داشته است به لحاظ ضعف خود نزد سایر اعضای هیات نظارت نمی تواند از حقوق سایر مدیران مطبوعات، قاطعانه دفاع کند.
درمجموع نگارنده اعتقاد دارد که نماینده مدیران مسئول درهیات نظارت برمطبوعات، باید بخش قابل توجهی از ویژگی‌ها و کارکردهای زیر را داراباشد:

۱) درسپهر رسانه‌ای کشور تنها روی پایتخت تمرکز نکرده و به رسانه‌های شهرستان‌ها به عنوان شهروندان درجه دوم نگاه نکرده باشد.

۲) درانتخابات پیشین، پشت پرده باچند گروه سیاسی وحزبی معامله نکرده‌ باشد.

۳) نگاه وی به هیات نظارت نگاهی صنفی باشد نه سیاسی و به عنوان ابزار جناح‌های سیاسی، عیار و اعتبار صنفی مطبوعات را تنزل نداده باشد‌.

۴) رای خود را قبلا در برابر رانت و بده وبستان های معمول معامله نکرده‌ باشد..

۵) به عنوان یک فعال رسانه‌ای «چشم عقاب» روزنامه نگاریش تاکنون به ثبوت رسیده و کارکردهای رسانه‌ای‌ او، انعکاسی از سواد رسانه‌ای باشد.

۶) سابقه مدیریت کلان درحوزه‌ رسانه‌ و نیز قدرت چانه زنی با مسولان بالا دستی، مجلس و قوه قضاییه را داشته باشد.

۷) برای تقویت جایگاه « هیات نظارت» ایده‌ای نو به نفع مدیران مسئول ارائه دهد.
۸) سابقه‌ی هوچی‌گری و اغواگری رسانه‌ای در دفاع از انتصاب مدیران قدرت طلب و تخطئه‌ی ناجوانمردانه‌ی رقیبان در کارنامه‌ی رسانه‌ای وی مشهود نباشد.
۹)تاقبل ازانتخابات، در یک خود اظهاری شفاف، میزان کاغذ دریافتی، یارانه نقدی، هدایای دریافتی ازمقامات حزبی وسیاسی،میزان آگهی‌ها و رپرتاژهای دریافتی پنج سال گذشته وزارتخانه‌ها و شرکت‌های ثروتمند کشور برای روزنامه خود را اعلام کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *