بهترین راه مبارزه با اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامهنگاری و سواد رسانهای است
بهگزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، سخنرانان حاضر در این نشست که با همکاری سامانه سواد رسانهای «زینو» برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم راه اندازی میز شناسایی اخبار جعلی در رسانهها تاکید کردند: بهترین راه مبارزه با اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامهنگاری است و باید در کشور نهضت سواد رسانهای بهطورجدی ایجاد و تقویت شود.
محمدرضا نوروزپور روزنامهنگار و مدیرعامل سابق خبرگزاری ایرنا طی سخنانی با بیان اینکه در فضایی زندگی میکنیم که در احاطه کامل رسانهها، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها هستیم تصریح کرد: امکان ساخت خبر جعلی و نشر و توزیع گسترده آن بهموازات رشد و توسعه فناوریهای نوین بیشتر شده است و تردیدی نیست که اخبار جعلی بر اذهان و قلوب افکار عمومی تأثیر میگذارد و باید برای مبارزه با آنها چارهای اندیشید.
وی مطرح کرد: آنچه مشخص است اینکه بهترین راه مبارزه با اخبار جعلی تقویت نهاد روزنامهنگاری است و باید در کشور نهضت سواد رسانهای بهطورجدی ایجاد و تقویت شود تا از این مسیر سطح آگاهی و فهم و درک مخاطبان افزایش پیدا کند. هر چقدر که میتوانیم باید از وسایل ارتباطجمعی برای ارتقاء سطح سواد رسانهای مخاطبان استفاده کنیم و مردم را بیش از پیش ترغیب کنیم که در مبارزه با اخبار جعلی همراه باشند.
تبیین ماهیت اخبار جعلی و آسیبهای آن به اعتبار رسانهها، تبعات فردی و اجتماعی گسترش اخبار جعلی و عوامل موثر بر نشر و توزیع گسترده آن و شیوههای مقابله با گسترش فیکنیوزها ازجمله محورهای مورد اشاره مدیر عامل سابق خبرگزاری ایرنا در این نشست بود.
در بخش دیگری از این نشست، مریم سلیمی روزنامهنگار و پژوهشگر ارتباطات، بزرگترین لطمه اخبار جعلی را تضعیف روزنامهنگاری حرفهای و کاهش اعتماد به رسانههای جریان اصلی و کمرنگ شدن نقش رسانهها برای مدیریت موثر افکار عمومی در شرایط خاص و بحرانی دانست و اظهار کرد: تبعات این مسأله به اکوسیستم رسانهای و گردش صحیح اطلاعات صدمه زده و میتواند به سردرگمی مخاطبان و کاربران در تشخیص رسانه و منبع معتبر، تأثیرات منفی بر روان جامعه، اختلال در اتخاذ تصمیمات منجر شود.
این مدرس دانشگاه با ارائه راهکارهایی برای کمک به حفظ اعتبار رسانهها و مدیریت اخبار جعلی و اطلاعات گمراهکننده، اظهار کرد: تقویت روزنامهنگاری در سطح حرفهای و تخصصی، آموزش حرفهای فعالان رسانهای و نیز آشنا ساختن آنها با تشخیص و راههای مقابله با اخبار جعلی و اطلاعات گمراه کننده، همکاری بهتر و نزدیکتر رسانهها و دانشگاهها و انجام تحقیقات دانشگاهی موثر برای مقابله با اخبار جعلی، ایجاد میز خبر جعلی در رسانهها، راستی آزمایی اخبار و آگاه سازی لازم به ویژه در شرایط خاص و بحرانی، ایجاد اتحادهای رسانهای به خصوص در شرایط خاص و بحرانی، بهرهگیری از تجارب دیگر رسانه ها و نیز دیگر کشورها، تدوین منشورها و دستورالعملهایی توسط رسانهها برای مقابله با اخبار جعلی و تدوین قوانین لازم برای مقابله با اخبار جعلی را می توان از جمله این موارد برشمرد.
دریافت لینک کوتاه این نوشته:
کپی شد! |