اخبار رسانهمقالات

شمشیر تیز دولبه

تهران – ایرنا- اجرای آتش به اختیار از خویشتن خویش سبب پیدایش ققنوس از دل آتش می‌شود که می‌تواند با نفس طیب و طاهر به میدان نبرد رسانه و جنگ نرم چشم بیندازد و با درک تمیز از موقعیت اقدام به عمل کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ طی دیدار با جمعی از دانشجویان در بخشی از بیاناتشان فرمودند: “به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار. البتّه در جنگ، قرارگاه مرکزی وجود دارد که دستور میدهد، امّا اگرچنانچه رابطه‌ قرارگاه ‌قطع شد یا قرارگاه عیبی پیدا کرد، اینجا فرمانده دستورِ آتش‌به‌اختیار میدهد. خب شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس میکنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمیتواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.” {۱}

عبارت آتش به اختیار در جنگ‌های سخت نظامی زمانی از سوی فرمانده اعلام می‌شود که اختلالی در قرارگاه عملیاتی ایجاد شده باشد، اما در همین وضعیت هم نیروهای تحت امر می‌دانند که شلیک به سمت پشت سر یعنی ضربه زدن به جبهه خودی و بر همین اساس مگسک سر لوله اسلحه فقط در سه جهت مستقیم، چپ و راست می‌چرخد.

دشمنان نظام پس از هشت سال جنگ تحمیلی به این باور رسیدند که برافروختن جنگ با ابزارآلات نظامی راه‌حل مناسبی برای خاموشی این طلیعه نور نیست و بر همین اساس با تمامی قوا رو به سمت جنگ نرم آوردند تا بتوانند به اهداف شومی که در سر دارند؛ دست یابند.

رسانه‌ها یکی از مهمترین عناصر این نبرد بشمار می‌روند و از دیدگاه صاحبنظران می‌توان رویارویی دشمنان نظام را با عبارت جنگ روایت‌ها نیز نام برد که انحراف و تحریف واقعیات در نزد افکار عمومی و ایجاد مارپیچ سکوت نزد طرفداران انقلاب اسلامی از جمله اقدامات آنان است.

در چنین شرایطی رهبر انقلاب دستور آتش به اختیار را به جوانان و بسیجیان صادر می‌کند تا اگر غفلتی هم از سوی مدیر یا مسوولی صورت می‌گیرد، دلداران آگاه و آشنا دغدغه های خودشان را دنبال کنند.

این امر ولی‌فقیه هر چند واجب؛ اما قطعا دارای شرایطی است و نمی‌توان فقط بسنده به کلیات آن کرد به گونه‌ای که اگر سربازی، خودش، یارانش، مهماتش و حتی دشمنانش را نشناسد؛ هیچ کارایی نمی‌تواند در اجرای فرامین فرمانده ایفا کند و شاید هم به ناگاه شلیک به پشت سر و سمت جبهه خودی کند.

حال این جوان برای اطاعت و اجرای فرامین رهبرش باید چه شرایطی داشته باشد؟ نخستین مولفه شناخت از خویشتن خویش است؛ چرا که اگر نتواند با نفس اماره‌اش به پیکار برخیزد هرگز بصیرت کافی برای شناخت فضای موجود را نخواهد داشت.

آتش به اختیار را باید ابتدا از درون خویش آغاز کرد و با هر پلیدی و سیاهی به مبارزه برخواست و گاهی مجازات‌هایی بسیار سنگین تر از قوانین برای خویش ایجاد کرد.

تحقق چنین امری سبب پیدایش ققنوس از دل آتش می‌شود که می تواند با نفس طیب و طاهر به میدان نبرد چشم بیندوزد و با درک تمیز از موقعیت اقدام به عمل کند.

حال اگر آنانی که چشم به ولایت دارند با این دیدگاه وارد عرصه شوند؛ می‌توانند به مثابه سیمرغی درآیند که هیچ اهریمنی را یارای مقابله با آن نیست.

البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که قطعا اجرای آتش به اختیار برای بسیاری  که در عرصه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند کمی دشوار خواهد بود چرا که بر اساس دیدگاه انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم ارتباطات اجتماعی، هر رسانه‌ای دارای خط و مشی است که سرمایه‌داران آنرا سیاست‌گذاری کرده‌اند و خروج از دایره تصمیمات آنها نمی‌تواند اقدام مناسبی به شمار رود چرا که پیامبر اسلام (ص) فرموده اند: المومن کیس.

بسیاری از سیاستمداران در جهان امروز و بسیاری از ثروتمندان بازارهای ما مبتلا به کیاست شیطانی‌اند؛ بسیجی سالک حقیقت، از هرگونه زرنگی و سیاست شیطانی به دور است، ولی از کیاست الهی به خوبی برخوردار است.

حضور هر فرد بسیجی آگاه و آشنا به مسائل در عرصه رسانه بسیار مغتنم است هر چند که شاید نتواند آنگونه که شایسته است وارد عمل شود ولی قطعا بودنش در میدان بسیار بهتر از نبودنش است.

شاید پرسیده شود اگر این افراد دست و پاهایشان بسته باشد؛ دیگر چه فایده‌ای دارد که در رسانه‌ها باشند؟ واقعیت آن است که وجود سربازان خیمه رهبری، سبب ایجاد قوت قلبی برای دوستداران ولی‌فقیه و برانگیختن هول و بلا در جان دشمنان  ولایت می شود.

ضمن اینکه نباید فراموش کرد که در دنیای امروز که از آن به عنوان دهکده جهانی نیز یاد می‌کنند، فضای مجازی و پلتفرم های مختلف در آن می‌توانند هر کدام به منزله یک رسانه بشمار روند و در این شرایط می‌توان با آشنایی هر چه بیشتر سواد رسانه از این فرصت استفاده کرد و شعائر انقلاب اسلامی و آرمان های امام راحل و رهنمودهای حضرت آیت الله خامنه‌ای را به جهانیان ارائه کرد.

فضای مجازی می‌تواند به منزله یک شمشیر تیز دولبه باشد؛ اگر از آن دوری کنیم و یا ابزار شیطانی پنداشته و محدودش سازیم؛ به دشمنان فرصت تهاجم فرهنگی بیشتر داده‌ایم اما اگر آنرا غنیمت شمرده و با آگاهی و دانش کامل وارد آن عرصه شویم؛ می‌توان گام های بزرگی را با فرمان آتش به اختیار فرمانده کل قوا برداشت.

حمیدرضا بازگشا | روزنامه‌نگار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *