اخبار رسانه

مهدی پور: روابط عمومی باید به امیدآفرینی کمک کند

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز روابط عمومی گفت: روابط عمومی با اطلاع رسانی باید به امید آفرینی کمک کند.

آیین نکوداشت روز روابط عمومی و دهمین دوره جشنواره ستارگان روابط عمومی، همزمان با چهارمین روز «هفته روابط عمومی» و روز «روابط عمومی، سرمایه اجتماعی و تبیین» با حضور فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد “بررسی نقش روابط عمومی ها در جهاد تبیین” برگزار شد.

 فرشاد مهدی پور با اشاره به نقش و جایگاه روابط عمومی ها در اطلاع رسانی و اجرای مکتب «تبینی»  گفت: در دنیای امروز سواد و سواد آموزی مفهومی بسیار گسترده تر از آموزش از طریق کلاس های درس را به خود گرفته، آنچه که ضرورت گفت و گو ی رسانه ای و سواد آموزی رسانه ای، بخصوص در عرصه فضای مجازی است، به کارگیری روش های تاثیر گذاری برمخاطب که امروز در مرز میان واقعیت و فراواقعیت درجریان است. چرا که واقعیت خودش در جامعه نمایان نمی شود بلکه این رسانه ها هستند واقعیت ها را نمایش می دهند.

وی با ذکر اینکه همواره گروهی در رسانه ها هستند که در حال کشف واقعیت و انعکاس آن در رسانه ها و اطلاع رسانی به جامعه هستند گفت: برای همین اگر دولتی تصمیم بگیرد که واقعیت را از طریق رسانه ها جعل کند، به راحتی می تواند به این مهم دست پیدا کند. چون مخاطب به طور مستقیم به واقعیت دسترسی ندارد. این همان موضوعی است که ما الان درگیر آن هستیم . یعنی جعل واقعیت ها توسط مجموعه های خارجی.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز از مسایلی مانند شکاف اطلاعاتی، دسترسی به اینترنت ، و… به جایی رسیده ایم که مجامع بین المللی نیز بر این نکته تاکید دارند که کشورهای کم برخوردار باید با تجمیع امکانات خود مانع از هژمونی و ترکیب شدن قوای مختلف از طریق فناوری اطلاعات برای به سیطره درآوردن جهان شود. وی با ذکر اینکه در واقع ما نیازمند مقابله با نابرابری نه از جنس شکاف اطلاعاتی و عدم دسترسی که شاید دو دهه قبل تر در ادبیات روابط عمومی در عرصه اطلاع رسانی و رسانه وجود داشت، مواجهیم گفت: در اینجا نیازمند کنشگرهایی هستیم که از طریق تعامل نزدیک بین دولت و رسانه ها و روابط عمومی ها و استفاده از ظرفیت های بومی و ملی و بین المللی . شکستن این انحصار و شکاف و اطلاع رسانی درست و دقیق به مردم از مهمترین وظایف روابط عمومی هاست. البته در کنار آن، باید در مورد اینکه روابط عمومی ها تا چه حد می توانند این پروژه و رویه را جلو ببرند بحث کرد.

مهدی پور همچنین با بیان اینکه همانطور که می دانید ماهیت و وظیفه هر روابط عمومی با توجه به نوع و جنس مجموعه ای که در آن فعالیت می کند، متفاوت است گفت: به بیان ساده شما نمی توانید یک نسخه واحد را برای تمام روابط عمومی ها بپیچید. به همین دلیل اگر روابط عمومی به خوبی با نقش و وظیفه خودش آشنا باشد و با شخص اول مجموعه خود ارتباط مستقیم داشته باشد، می تواند به خوبی افکار عمومی  را شناسایی کند و از پس اطلاع رسانی درست و ارائه راه حل برای مشکلات برآید.  وی با اشاره به نقش «امید آفرینی» روابط عمومی ها گفت:  درواقع این همان فرآیندی است که می تواند  منجر به افزایش امید در جامعه شود، ضمن آنکه اگر مشکل و دغدغه ای را مطرح می کند باید راه حل آن را نیز بیان کند. امیدواریم روابط عمومی های ما نیز بتوانند به غایت از پس این نقش آفرینی و وظیفه سنگین امیدآفرینی در کشور برآیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *