مقالات

مطبوعات، رسانه ای مهم در توسعه فرهنگ کارآفرینی

مطبوعات به عنوان یکی از رسانه های تأثیرگذار می تواند سبب شکل دهی نگرش کارآفرینانه در مخاطبان شده، باور کارآفرینی را به آنها منتقل کرده و در نهایت باعث درونی کردن ارزشهای کارآفرینی در آنها شوند.

امین بلندهمت با اشاره به نتایج پایانه نامه خود که در خصوص نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ کارآفرینی انجام شده است، افزود: جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی دانشگاه تهران تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 200 نفر آنها انتخـــاب و با بهره گیری از پرسشنامه محقق ساخته، فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند وی اظهار داشت: نتایج این بررسی نشان می دهد، رسانه ها به جهت همان خاصیت تبلیغی و فرهنگ سازی از شیوه مخصوص و مدل ذاتی خودشان نقش بسزایی در ترویج فرهنگ کارآفرینی و ایجاد پایه ها و اصول صحیح و لازم کارآفرینی در برنامه هایشان دارند و می توانند به دلایل ویژگی های خود به فراگیری این موضوع کمک کنند.وی ادامه داد: آنها می توانند با معرفی کارآفرینان موفق و الگوسازی، نقش مولد را در ترویج کارآفرینی بازی کرده و باعث ترویج کارآفرینی در میان شهروندان شوند.

بلندهمت تصریح کرد: در این پژوهش نیز به این نتیجه رسیدیم که اکثریت پاسخگویان اعلام کردند که با انتشار سرگذشت زندگی کارآفرینان موفق در مطبوعات موافق و به طور کامل موافق می باشند.وی ادامه داد: پاسخگویان در کنار انتشار سرگذشت زندگی کارآفرینان موفق در مطبوعات از انعکاس فعالیت های کارآفرینان، انتشار طرح های کسب و کار و انتشار مطالب خلاقانه مرتبط به کارآفرینی در مطبوعات نیز استقبال کردند و این موارد را در ترویج فرهنگ کارآفرینی مفید دانستند.وی با اشاره به اینکه نوشته های مشهور درباره کارآفرینان حکایت از آن دارد که آنان به سبب پرورششان آغازگر فعالیت های جدید هستند، گفت: کارآفرینی ارثی نیست و بسیاری از کارآفرینان خانواده یا آشنایان خود «الگوی نقش کارآفرینانه» پذیرفته اند و در طول سالهای رشدشان همواره تحت تأثیر آنان بوده اند.این کارشناس حوزه کارآفرینی تصریح کرد: همانگونه که اشاره شد رسانه ها به دلیل جایگاه ویژه ای که در جامعه دارند به عنوان یک نهاد الگوساز نقش مهمی را در آموزش، فرهنگ سازی، جامعه پذیری، نهادینه کردن و گسترش مفهوم کارآفرینی در سطح جامعه ایفا می کنند و در میان رسانه های مختلف، مطبوعات، می توانند در این بسترسازی نقشی حیاتی بازی کنند و نقش ویژه ای در تقویت ویژگی های کارآفرینانه در میان شهروندان که همان گسترش روحیه خودباوری، خطرپذیری، استقلال طلبی، رقابت جویی و خلاقیت است داشته باشند.وی گفت: براساس فرضیات ای تحقیق مطبوعات می توانند با انتشار مطالب خلاقانه سبب ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه شوند. در این راه مطبوعات می توانند با برشمردن فرصت ها و دستاوردهای ناشی از ایده های خلاقانه در کارآفرینی و فرصت های موجود آن از گذشته تا حال، کمک کنند تا ذهن آحاد افراد جامعه به سمت کارآفرینی معطوف شود. ی ادامه داد: در واقع هرچه ارزشها و عقاید موجود در جامعه، افراد جامعه را به کار، تولید مداوم، فکر و اندیشه خلاق و یادگیری و کسب دانش سوق دهند،در آن جامعه، فرهنگ کارآفرینی اشاعه یافته و درون افراد نهادینه می شود و به عبارتی در این جامعه افراد بیشتری دست به خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی می زنند و افراد کارآفرین بیشتری موفق می شوند که ایده های نوین خود را در جامعه محقق سازند.وی گفت: در این پژوهش با تدوین فرضیه ای به بررسی رابطه انعکاس فعالیت کارآفرینان در مطبوعات و تقویت روحیه خطرپذیری پرداختیم که نتایج حاصله نشان داد انعکاس فعالیت های کارآفرینان در مطبوعات، تقویت روحیه خطرپذیری در خوانندگان را به دنبال دارد. وی ادامه داد: در این زمینه مطبوعات می توانند با انتشار و انعکاس فعالیت هایی که کارآفرینان در سطح کشور با وجود مشکلات و ریسک های اقتصادی انجام می دهند، می توانند تمایل به مخاطره پذیری را در خوانندگان تقویت کنند و آنان را به سمت فعالیت های کارآفرینانه که اغلب موارد با مخاطره پذیری همراه است، سوق دهند.بلندهمت نوع دیگری از اطلاع رسانی از فعالیت کارآفرینان را انتشار سرگذشت زندگی کارآفرینان در مطبوعات دانست و گفت: در بسیاری از پژوهش های داخلی و خارجی بر اهمیت نقش داستان سرایی و بیان سرگذشت کارآفرینان موفق در افزایش جذابیت کارآفرینی در جامعه تاکید شده است.وی افزود: برهمین اساس در فرضیه ای به بررسی رابطه میان انتشار سرگذشت زندگی کارآفرینان در مطبوعات و ایجاد روحیه خودباوری در خوانندگان پرداختیم که با تایید این رابطه می توان گفت که انتشار سرگذشت زندگی کارآفرینان در مطبوعات باعث ایجاد روحیه خودباوری در خوانندگان می شود.بلندهمت معتقد است: با آگاهی از موضوع یادشده، مطبوعات ضمن معرفی افراد کارآفرین سبب می شوند تا افرادی که در فکر ارتقا و پیشرفت هستند، خصوصیات آن افراد که یکی از مهمترین آنها خودباوری است را الگوی خود قرار دهند و از رفتار آنان تبعیت کنند.وی گفت: نتایج پژوهش نشان دهنده این واقعیت بوده که امروزه ارتباط میان رسانه و کارآفرینی پیش از پیش شدت یافته است. از این رو، انتظار می رود رسانه جمعی از جمله مطبوعات بتواند از مسیر تأثیر در ارزش های فرهنگی افراد به توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک کنند. در واقع هرچه ارزش و عقاید موجود در جامعه، افراد جامعه را به کار، تولید مداوم فکر و اندیشه خلاق و یادگیری و کسب دانش سوق دهد.به گفته این پژوهشگر، در آن جامعه فرهنگ کارآفرینی اشاعه یافته و درون افراد نهادینه می شود و یا به عبارتی در این جامعه افراد بیشتری دست به خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی می زنند و افراد کارآفرین بیشتری موفق می شوند که ایده های نوین خود را در جامعه محقق سازند.

** پیشنهادهای تحقیق:

وی گفت: طی سال های اخیر، بسیاری از کشورها، توسعه کارآفرینی و فعالیت های کارآفرینانه در سطوح مختلف جامعه اعم از خانواده، محله، شهر و روستا را هدف خود قرار داده اند. با این وجود کارآفرینی از مفاهیم نوپا در کشورمان به شمار می رود و تاکنون زوایای مختلف آن به درستی بررسی نشده به همین جهت پیشنهاد می شود که در نخستین گام زوایا و شاخص های ترویج فرهنگ کارآفرینی به صورت دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.وی ادامه داد: همچنین دیگر یافته های این پژوهش نشان می دهد که تعداد مطبوعات تخصصی کارآفرینی در کشورمان بسیار ناچیز است و در این رابطه نیز باید کمک شود تا نشریات بیشتری به این سمت سوق یابند. تعداد کم صفحات اختصاص داده شده به موضوع کارآفرینی موضوع دیگریست که هم در این تحقیق و هم پژوهش های مشابه آن پرداخته شده است.وی افزود: همانگونه که در تحقیقات دیده بان جهانی کارآفرینی نیز اشاره شده است، میزان توجه رسانه ها به مقوله کارآفرینی در ایران ناچیز است و رسانه ها و به ویژه مطبوعات توجه کافی به مقوله کارآفرینی ندارند.بلندهمت در پایان گفت: همچنین عدم رضایت از مطالب کارآفرینی مطبوعات نیز نباید غافل شد، زیرا اکثر مطالب منتشر شده در این حوزه بیشتر به اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت های انجام شده کارآفرینان اختصاص دارد و ما بندرت شاهد انتشار داستان های جذاب از سرگذشت زندگی کارآفرینان موفق در مطبوعات هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *