اخبار رسانه

طرح خوب، طرح بد «برد- برد» یعنی این!

? دقیقا مشخص نیست که این عادت «تعارف» و «مقدمه‌چینی» برای بیان منظور اصلی از کی و کجا وارد آداب معاشرت و فرهنگ ما ایرانی‌ها شد اما همه می‌دانیم امروز همین عادت ساده چه بر سر همه چیز ما آورده و چقدر خوشحال کننده بود وقتی دیدم دکتر سلطانی‌فر در بدو ورودش به عرصه، این عادت را کنار گذاشت و صاف رفت سر اصل مطلب.
? دکتر سلطانی‌فر تا از جلسه معارفه آمد بیرون، صاحبان امتیاز نشریات را فراخواند و در کمتر از 72 ساعت پس از صدور حکم معاونت مطبوعاتی پای دردل‌هایمان نشست و چراغ اول امید را در دل‌های ما روشن کرد.
? سلطانی‌فر اما از نزدیک حرف‌هایمان را شنید و خود به چشم دید که خونی در رگ مطبوعات نمانده و «پیکری» که از جنگ نابرابر با حریفی به نام «طرح اشتراک» نفسش به شماره افتاده بود، عملا دیگر نای برخاستن ندارد.
همان حریفی که من و امثال من گلو پاره کردیم که از نطفه غلط است و بیراهه، اما کسی را گوش برای شنیدن نبود.
سلطانی‌فر در دستورالعمل، مهار حریف را عملی کرد و نسیم «یارانه مستقیم نقدی» پس از سالها دوباره صورت این جسم خسته را نوازش داد. با انتظار رسیدن این کمک، امید پس از یکسال و نیم به چشم‌هایمان برگشت و قرار است در چند روز آینده این وعده عملی گردد.
? در قدم بعدی، دیدیم و شنیدیم که طرح «مجلات برگشتی» که شاید در دهه اخیر بهترین طرح معاونت مطبوعاتی در تمام عرصه باشد، با افتادن به دست با کفایت مدیری چون دکتر کرد به جریان اجرا افتاد و امیدوارتر شدیم که الاقل تا یکسال آینده دیگر هیچ طرحی خبر همان یارانه مستقیم و همین طرح برگشتی‌ها از مجرای معاونت مطبوعاتی بیرون نیاید. چرا؟
*******************************************
? به ما حق بدهید آقای دکتر!
? از قدیم گفته‌اند مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد!
ما که از اول فریاد زدیم این طرح اشتراک ریشه مطبوعات را می‌خشکاند، حالا با کفش آهنی و پوشه‌ای لبریز از اسناد و مدارک انتشار ده‌ها مجله که گل‌های سرسبدشان را همه می‌شناسید؛ از صبح زندگی و قنادباشی تا سفره ایرانی و نوشیدنی‌ها و… از بام تا شام کارمان در این یک سال این شده که به دنبال طلب 500 میلیونی پله‌ها و طبقات معاونت را بالا و پایین و از این اتاق به آن یکی، بین میزها در تردد باشیم تا شاید پس از این همه مدت بخشی از آن همه هزینه سرسام‌آور کاغذ و چاپ و اجاره دفتر و حقوق پرسنل را برگردانیم. حال دیگر کو رمق و انگیزه‌ای برای ادامه…
و البته که بشر به امید زنده است. شنیده‌ایم دکتر سلطانی‌فر قول داده طی دو مرحله در این 2 ماه باقی از سال 96 یارانه‌ها را بپردازد و خبر دارم که شبانه‌روز در تلاش مهیا ساختن بودجه لازم برای این مهم است. همین که یکی هست برای نجات تو تلاش می‌کند، خود قوت قلب بزرگی است، نه؟!
*******************************************
? و اما حرف آخر؛
تعریف از دکتر کرد و همکارانش که بی‌فایده است. توانایی ایشان اظهر من‌الشمس و دلسوزی و کار بلدی هم که جمع. حرف من از درستی طرح برگشتی‌هاست و کمکی که این طرح به «همه» می‌کند و می‌تواند مصداقی باشد در تعریف «برد- برد» با این طرح در وهله نخست دست «سوء استفاده‌کنندگان» فرهنگی کوتاه می‌شود، آنها که خود را مثلا «ناشر» و… جا زدند و به روش‌هایی که می‌دانیم از طرح اشتراک سود ناحق بردند. با این طرح فقط کسانی سود می‌برند که واقعا مجله‌ای را منتشر کرده و روی کیوسک‌ها توزیع داشته‌اند و هیچکس دیگر نمی‌تواند حقشان را بخورد.
? در مرحله بعد، مردمانی که در دور و نزدیک این کشور امکانی برای خرید مجلات نداشته و ندارند، از این فرصت بهره می‌برند و کیست که نداند خدمت به فرهنگ و مطالعه و بالا بردن سطح آگاهی عمومی دست کمی از هیچ کار بزرگ دیگر ندارد.
با این طرح نویسنده و خبرنگار هم خشنود می‌شود که حاصل کارش دیده شده و خوانده می‌شود. همان عشقی که روز اول همه ما را گرفتار این وادی کرد. و در نهایت؛ رسالت دولت در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری است که «حمایت» می‌کند از ناشر و نویسنده و خبرنگار واقعی؛ هرکس که برای فرهنگ این مرز و بوم زحمت می‌کشد و «تاجر» و «بیزینس‌من» نیست.
⭕️ محسن احمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *