مقالات

مجلسی آدم…!!

✍خداداد ابراهیمی/ روزنامه نگار

در سریال طنز و پرمخاطب “پایتخت” نقی معمولی شخصیت برتری جویانه‌ی خود را مدام به رُخ عوام می کشید.او درسمت راننده نماینده مجلس، دیالوگ سیاسی معنادار با پُزهایی سخیف و از روی نخوت را همواره تکرار می کرد؛
” من یکنفر مجلسی آدمم..‌..! ”

این روزها مجلسی آدم‌ها، همه‌جا پیدایشان می شود، در دفتر مدیران‌کل، در جلسات استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و البته اغلب در راهروهای مجلس که بیشتر به عنوان کاتالیزور و کارچاق‌کن‌ها، ایفای نقش می کنند و گاهی تلاش می کنند سناریوی پشت‌ پرده‌ی عزل ونصب‌های مدیران را تمهید کنند.
مجلسی آدم‌ها، نقی معمولی‌های روزگارما هستند و با وجود اینکه آنان را آدم‌هایی معمولی می پنداریم اما، پشت‌پرده‌های غیر معمولی دارند.
بارها شنیده شده که مجلسی آدم‌ها، به برخی مدیران ناتوان، امر ونهی کرده و آنان را به گعده‌های محرمانه و غیر رسمی فرا خوانده و با تحکُم ، بایدها و نبایدهایی را به آنان دیکته می کنند.که البته مدیران تجربه آموخته و مقتدر به این جماعت وَقَعی نمی گذارند و هرگز شرافت شغلی و مصالح مردم را قربانی حمایت های حبابی نمی کنند.اما معدودی از مدیران ضعیف النفس، ازبیم ازدست دادن میزهای ریاست،سمعاً و طاعهً، تسلیم خواسته‌های مجلسی آدم ها شده و از آنها حساب می برند که نتیجه این تعامل خفت‌بار، تخریب چهره نمایندگان و سلب اعتماد آحاد مردمی را درپی داشته است.
این مخمصه‌ی آسیب‌زای مجلسیان که تاکنون از تیررس رسانه‌ها مغفول مانده، رفتارهای نامتعارف و پرحاشیه‌ی اطرافیان برخی نمایندگان‌ است تا آنجا که حتی حرف دل وکلای مردم شاید این باشد که ایها الناس! بااین استخوان‌های در گلو گیرکرده چه باید کرد؟!
واما براستی چه باید کرد؟!
چگونه می توان رفتار فرصت‌طلبانه و کاسبکارانه‌ی مجلسی آدم‌ها را تعدیل و محدود کرد؟!
نخست اینکه نمایندگان مجلس، باید رییس دفتر خود در تهران و استان‌ها و نیز اسامی مشاوران دارای ابلاغ رسمی خود را به مردم اطلاع رسانی کنند. تا از جولان دلالان سیاسی و کار چاق‌کن‌هایی که به نام نزدیکان نمایندگان، مرتکب اقدامات غیر قانونی می شوند، ممانعت شود.پیشنهاد دوم آن است که نمایندگان مجلس در بازدیدهای خود از دوایر دولتی و سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، غیراز مشاوران و روسای دفاتر خود، اجازه‌ی همراهی افراد غیر مسئول وحاشیه‌دار را نداده و از آنان تبری بجویند.
به هرحال نقی معمولی ها هر کسی و در هرجایگاهی که باشند، یقیناً دربین مردم “فدایی ندارند» لذا نمایندگان باید از مردم بخواهند هرگونه قدرت نمایی کذایی منتسبان به آنان را گزارش دهند تا از عنوان و مسئولیت پارلمانی خود به شایستگی صیانت نمایند. جان کلام اینکه مجلسی‌ نماینده‌ها، هوشمندانه مراقب “مجلسی آدم‌”ها باشند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *