اخبار رسانه

نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»

نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» در محل سرای علمی – فرهنگی دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران واقع در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش ستادخبری سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» با حضور دکتر مهدی منتظر قائم مولف و عضو هیئت علمی دانشگاهی تهران و دکتر عبدالله بیچرانلو منتقد و عضو هیئت علمی دانشگاهی تهران برگزار شد.
کتاب «درآمدی برمطالعات تلویزیونی» به معرفی جامع رشته دانشگاهی مطالعات تلویزیونی می‌پردازد و به دنبال سوالاتی همچون تلویزیون چیست و از چه جایگاهی در زندگی افراد، گروه‌ها و جوامع معاصر دارد؟، با استفاده از کدام مفاهیم نظری می‌توانیم آن را بشناسیم و مطالعه کنیم و چرا باید برای شناخت و مطالعه آن تلاش  و وقت صرف کنیم، است.
همچنین دراین کتاب آمده که تلویزیون درنگاه مطالعات، اغلب انتقادی دانشگاهی و ماهیتی چندبعدی دارد (به ویژه ابعادفناورانه، سازمانی، محتوایی و تعامل با مخاطب) و نیز ماهیتی چندمنظری (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و ….) دارد. و هدف اساسی این کتاب کمک به آموزش و یادگیری مبانی مباحث مفهومی و نظری مطالعات تلویزیونی، بویژه برای دانشجویان رشته های علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی است.
دکترمهدی منتظر قائم مولف کتاب«درآمدی برمطبوعات تلویزیون» و عضو هیئت علمی دانشگاهی تهران در نشست نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» گفت: مطالعات تلویزیونی یکی از شاخه‌های مطالعات رسانه‌ای و ارتباطی است که در کنار مطبوعات مجازی پخش یا شاخه‌های مختلف معرفی شده است.
وی افزود: مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… برای مطالعه متمرکز بر یک رسانه شامل شاخه فردی، میان رشته‌ای و چند رشته‌ای است. و برای اینکه ما بتوانیم یک رسانه را با گسترش عمر آن، مورد مطالعه هر چه بهتری قرار دهیم، نیازبه پیدایش ادبیات متنوع است.
این مولف با بیان اینکه در حوزه ارتباطات رسانه‌ای از سه شاخه مطالعات‌سازمانی، محتوایی و مخاطب است، اظهارکرد: یکی از کاربردهای مطالعات تلویزیونی این است که ما را نقد، داوری، مدیریت و به بهبود مجموعه اقدامات کمک می‌کند و از طرفی دیگر می‌تواند افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان را به دنبال داشته باشد.
منتظرقائم در ادامه تلویزیون را به عنوان رسانه اصلی تلقی عنوان کرد و گفت: مسیر علوم ارتباطی در ایران بهادادن به مطالعات رسانه های خاص است و مهمترین ابزار معرفتی در 40 سال گذشته، تلویزیون بوده و برای اینکه رسانه را بتوانیم با نقش های متفاوت بکاربریم، نیاز به دانشی داریم که نتیجه آن مطالعات تلویزیونی است.
وی مسیر علوم ارتباطی را در آینده، بهادادن به مطالعات رسانه اعلام کرد.
این مولف ادامه داد: تا زمانی که مطالعات مطبوعاتی نداشته باشیم صرفا از منظر ژورنالیست، سیاسی و فردی، شاهد هیچ تغییری در مدیریت مطبوعات نخواهیم بود. فیلم سریال فقط مقوله‌ای نیست که فیلم ساز بتواند انجام دهد.
وی در موردکتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، تصریح کرد: این کتاب عمومی نیست و بلکه به عنوان کتاب درسی بوده که برای انتشارات سمت تدوین شده  و موردنیاز دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ارتباطات و سایر رشته های ارتباطی است.
میان تیتر: قلم کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون» ایرانی است
در ادامه این نشست دکتر عبدالله بیچرانلو منتقد و عضو هیئت علمی دانشگاهی تهران گفت: تلویزیون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین رسانه در کشور قرارگرفت که یکی از دلایل آن افزایش مخاطب در جهان بود و برای جمهوری اسلامی از جذابیت های زیادی برخورداربود. اما به تناسب و موازات آن، اتفاقی که در فضای دانشگاهی، علمی و پژوهشی می‌افتاد، نبوده و به تلویزیون به طور تخصصی توجه و مدیریت نمی‌شد.
وی در مورد ساختارکتاب«درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، این کتاب را پاسخگوی چند سوال شامل تلویزیون چیست و چه کارکردهای دارد، اعلام کرد و افزود: تلویزیون با استفاده از سازمان‌های مرتبط با محتوا و مشتریان شکل می‌گیرد.
این منتقد کتاب ادامه داد: تلویزیون به عنوان یک صنعت و رسانه تلقی می‌شود و مجموعه‌ای از کنشگران در قالب سازمان‌های مرتبط با محتوا و مخاطبان است و رویکرد تحلیل محتوا را در مورد تلویزیون  می‌توان از مهمترین رویکرد این رسانه برشمرد.

بیچرانلو با اشاره به اینکه بالای 90 درصد از تحقیقات در کشور از طریق تلویزیون در قالب متن است، تصریح کرد: ما مشکلی که داشتیم این است که هر کدام از محققان که سراغ تلویزیون می‌روند بر یک بعد از ماجرا را تمرکز داشتند و جذابیت و کارکردهای کتاب چندجانبه دیدن است.
وی در مورد قلم کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، اظهارکرد: این کتاب از قلم متواضعانه ای برخوردار است و کاملا قلم ایرانی است. چرا که بسیاری از متونی که در کشور برخورداریم، مونتاژ است و براحتی می توان شاهد رد ترجمه و تلفیق های مونتاژی را هستیم.
این منتقد افزود: کتاب «درآمدی بر مطبوعات تلویزیون»، علیرغم اینکه از متون دست اول را طی کرده اما با ادبیات ایرانی تلفیق شده است.
سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 20 اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا 30 اردیبهشت ماه 1402 در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به صورت مجازی در ketab.ir  ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *